Her konkurrerer de for å representere Norge
Både dommere og lærere var imponert over nivået blant studentene som deltok.
Fredag 14. april ble det arrangert salgskonkurranse ved Høyskolen Kristiania i Oslo. Deltagerne var studenter ved skolen.
I potten lå to plasser i en ny salgskonkurranse i Nederland fra 31. mai til 2. juni. Dette skjer i regi av European Sales Competition.
Ulike kvaliteter
I første runde kom deltagerne inn en etter en for å møte en potensiell kjøper. De skulle selge inn CRM-systemet til Salesforce, og mannen som opptrådte som kjøper er Nikolai Aasberg Kvilekval. Han jobber som Account Director i nettopp Salesforce.
– Det finnes ikke én måte å selge på. Studentene her var gode på veldig forskjellige ting. Noen var gode på pitching, mens andre var veldig gode til å stille spørsmål. Det er litt klisjé å si, men du kan ikke ha en systematisk mal på hvordan du skal selge, sier Kvilekval til SALG24.
Selv er han vanligvis på den andre siden av bordet.
– Dette var på mange måter lærerikt for meg også. Jeg fikk se hvor flinke disse unge folka er, og jeg har møtt mange voksne selgere som ikke kan det de kan.
Det fysiske salgsmøtet
Studentene var delt inn i to grupper. I rommet som SALG24-journalistene overvar var det tre dommere.
Kamilla Todal Olsen fra Future Media Group, Ketil Risberg fra Future Skills og Irene Wright fra SAS hadde tatt turen for å vurdere deltagernes kunnskaper.
– Jeg synes dette var interessant med tanke på pandemien vi har vært gjennom. Mange av de som deltar her har nesten bare erfaring med salg over Zoom. Det fysiske salgsmøtet skal ikke undervurderes. Det er alltid best, sier Todal Olsen, som er Sales Manager i Future Media Group.
De to andre dommerne er enige. De tror studentene vil ha nytte av det de lærte i lang tid framover.
– Dette var kjempeartig. Også for oss gamle selgere. Det tar oss tilbake dit vi var, og det gir oss muligheten til å reflektere over hvordan salg har endret seg med årene. Det var gøy å så neste generasjons selgere komme inn her med driv og energi, sier Wright.
Hun jobber som Key Account Manager i flyselskapet SAS. Partner i Future Skills, Ketil Risberg, var også imponert.
– Alle burde lære seg teknikker rundt det å stille gode spørsmål, slik som disse deltagerne. Det burde egentlig vært en del av grunnskolen. De som har meldt seg på her og bruker fritiden sin på det lærer så mye. Kommunikasjon og salg er grunnkompetanse, slår Risberg fast.
Veldig fornøyd
Fire deltagere kom videre til finalen. I årets konkurranse var alle finalistene kvinner.
Der skulle de inn i videre forhandlinger og forsøke å lande en avtale.
Lærerne ved Høyskolen Kristiania, Erik Mehl og Carina Nyvoll, var svært fornøyd med dagen og innsatsen fra studentene.
– Jeg synes dette var veldig gøy. Studentene er rett og slett råtøffe. I tillegg er det flott å ha flere representanter fra næringslivet her, og at de viser sitt engasjement, sier Nyvoll når dagen er over.
De har jobbet med deltagerne i tre ulike workshops før konkurransen. Erik Mehl sier at dette har gitt resultater for de som deltok.
– Vi er veldig fornøyd med årets kandidater. De er helt i toppklassen av det vi har hatt noen gang. Workshopene har helt klart gitt resultater, og det er gøy å se at det vi bruker tid på fungerer, sier han.
Eva Franko Aas og Celine Herregården vant konkurransen ved Kristiania, og skal representere skolen under konkurransen i Nederland.