#KAM-praten:
Sofie mener erfaring er overvurdert hos selgere
– Jeg har sett kollegaer uten relevant erfaring blomstre til å bli ekstremt dyktige selgere som skaper enorm verdi hos kundene våre.
I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.
Neste person ut er Key Account Manager i Jobtip, Sofie Midttveit.
– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?
– Mitt første møte med salgsbransjen var å selge telefoniløsninger til bedrifter, B2B over telefon. Det var helt klart litt ubehagelig å komme inn i en bransje som fokuserte på andre ting en jeg var vant til fra å stå i butikk/café. Den ubehagelige følelsen ble raskt om til motivasjon og jeg lærte fort at alt man vil ha er rett utenfor komfortsonen.
– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?
– Når jeg var så heldig å få starte i Jobtip gikk det første året til å prospektere, ringe, booke møter og bygge portefølje. Det ble også en bratt læringskurve når det kom til HR-Tech, å holde møter samt jobbe mer aktivt mot mål som et team. En stor del av min utvikling har vært å ha gode og stødige ledere som har hjulpet meg med god feedback underveis og at jeg da har forsøkt å være så «coachable» som mulig. Det var bare å spisse ørene, være svamp og hoppe ut i det. Det aller viktigste har selvfølgelig vært å skape gode og langvarige relasjoner med kundene våre, som har ført til at jeg kunne ta steget opp til KAM i 2022.
– Hva mener du er undervurderte og overvurderte egenskaper hos en selger?
– Jeg mener det er undervurdert å tørre å utfordre gamle metoder og tradisjonelle rammer rundt salg. Det vil alltid være endringer i bransjen og da er det viktig å være åpen for nye ting og nye måter å koble med andre mennesker på. Overvurdert er helt klart tidligere erfaring. Jeg har sett kollegaer uten relevant erfaring blomstre til å bli ekstremt dyktige selgere som skaper enorm verdi hos kundene våre. Det er nok en del gull ansettelser som ikke blir noe av fordi de som rekrutterer har for mye fokus på tidligere erfaring, og ikke å kunne utvikle en god selger fra bunnen av.
– Hva mener du er spesielt viktig i jobben som KAM?
– Det er en kombinasjon av ting som er viktig for å være en god KAM, men om jeg skal trekke frem en spesifikk egenskap vil det være å alltid ha verdiskapning for den du prater med i bunn. Ikke bare kjør en behovsanalyse fordi du må, men faktisk lytt til hva som trengs og ta det derfra. Det vil skinne gjennom og jeg tror man får et utrolig mye bedre utgangspunkt når man genuint bryr seg om kundens behov.
– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?
– Det har blitt et par mailer med feil navn på. Sånn er det når det går litt fort i svingene! Jeg har blant annet fått «Hei Sofa» i innboksen en mandags morgen.
– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?
– Å kunne ha kontakt med nye og kjente mennesker hver eneste dag og hjelpe til med å skape de beste løsningene er utrolig givende, pluss at å oppnå budsjetter sammen med teamet vårt gir masse mestringsfølelse. Jeg vil også bli så god som mulig på å skape strategier rundt Employer Branding, så det er en stor motivasjon for meg.
– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?
– Jeg vil fortsette å lære så mye som mulig om HR-tech og utfordre meg selv videre. Jeg håper selvfølgelig at jeg får utvikle meg og jobbe mot en lederstilling på sikt, men for øyeblikket har jeg det veldig bra der jeg er!