Blir ny styreleder for B2B-markedsføringsnettverk med 400 medlemmer
TechMarketing Norge har nettopp fått ny styreleder. Kommunikasjonsdirektør i House of Control, Einar Ravndal, tar over vervet.
TechMarketing beskrives på sine sider som et nettverk for markedsførere som jobber B2B med komplekse salgsprosesser og teknologi. Eller som påtroppende styreleder Einar Ravndal definerer det:
– Det er en forening for mennesker som jobber inhouse med marketing i B2B-selskaper.
De har rundt 400 medlemmer de inviterer til nettverkstreff flere ganger i året.
Ravndal tar over styrelederjobben fra Cathrine Golf, som var med på å grunnlegge TechMarketing for fire år siden og som har sittet som styreleder siden da.
– Cathrine er blant de som startet dette og hun brenner virkelig for foreningen. Selv om hun ikke er styreleder lengre, er hennes engasjement like sterkt, sier Ravndal.
– Jeg er en innholdsmann
Ravndal har selv bare vært en del av TechMarketing-nettverket i rundt ett års tid. Derimot har han lang fartstid i kommunikasjonsbransjen. Siden 2001 har Ravndal jobbet innen kommunikasjon, både på egenhånd og for diverse selskaper. For øyeblikket er han kommunikasjonsdirektør i House of Control.
– Jeg ble spurt om å være med i styret fordi jeg er en innholdsmann. Jeg har stort sett brukt min tid i arbeidslivet med kommunikasjon.
Hans nye arbeidsoppgaver som styreleder vil være mer av det logistiske slaget enn visjonære, som han sier selv.
– Først og fremst vil jeg være leder for styrets arbeid. Da er det snakk om ting som å planlegge og sette opp møter, og dele i sosiale medier. Det er ikke noen visjonær rolle. Visjonen for hvem vi er og hvor vi vil er noe som ligger kollektivt i styret.
Når det gjelder hvor de vil, sier Ravndal at han kunne tenke seg å lage en «playbook» for de som begynner som markedsansvarlig i norske selskaper, for å fastslå hva du må ha på plass for å få til gode resultater.
– Man er ofte ensom i slike jobber i mindre selskaper. Samtidig finnes det mye kunnskap der ute om hvordan du gjør en god jobb. Så det er en visjon vi har begynt å jobbe med. Og så vil vi selvfølgelig fortsette å arrangere gode nettverkstreff.
B2B-networking
Ravndal informerer om at de prøver å holde minst tre nettverkstreff i året. Alle er sentrert rundt tema som er relevante for B2B-markedsføring.
– Det er mange måter å velge tema på, men ofte når vi velger noe er det basert på hva vi i styret lurer på selv. Vi er alle bransjefolk som møtes for å diskutere faglige utfordringer vi treffer på i det daglige.
Alle treffene er gratis, noe som er mulig ved hjelp av partnerne til TechMarketing.
– Våre sponsorer og partnere er Iteo, Nard, InZynk, Digital Feet og Venezu. Disse har gjerne oppdrag for medlemmene i TechMarketing.
Ravndal håper å se mange flere i bransjen dukke opp på treffene framover.
– Vi vil få alle som driver med B2B-marketing til å komme på treff! Før jeg ble styremedlem og leder deltok jeg på treff, og jeg kan si at man lærer mye av å delta på nettverkene.