Iteo og TechMarketing har laget 15 bud til deg som er B2B-markedssjef
En nettverkssamling i juni, resulterte i noen leveregler for markedsførere som jobber mot bedriftsmarkedet.
TechMarketing er en frivillig organisasjon etablert for B2B-markedsførere.
Visjonen var å skape et fora hvor markedsførere kunne møtes og diskutere utfordringer de står overfor i hverdagen, og på den måten øke sin kompetanse.
– Vi har siden oppstart for tre år siden fått flere fantastiske partnere som sørger for at vi får gjennomført ulike arrangementer. Under vårt siste nettverkstreff i juni hadde vi noen gode diskusjoner, og det resulterte i at vår partner Iteo laget en oppsummeringen som vi har døpt «Markedssjefens 15 B2B-bud», sier kvinnen bak TechMarketing, Cathrine Golf, til SALG24.
I løpet av tre år har den frivillige organisasjonen fått 424 medlemmer i sin private Facebook-gruppe, og på arrangementene skryter hun av solid oppmøte. Golf tror det er mange B2B-markedsførere som kjenner seg alene i arbeidshverdagen.
– Jeg husker jeg var nervøs for å stille spørsmål i begynnelsen, men skjønte fort at vi er flere som kjenner på de samme utfordringene.
Hun mener markedsførere som jobber mot bedriftsmarkedet har en ekstremt kompleks rolle, kombinert med høye krav.
– Vi skal være god på å jobbe med salg, være kreativ og skapende, samtidig som vi er analytiske og har en forståelse for tall. I tillegg skal vi være tekniske og ta i bruk digitale verktøy for å optimalisere resultatene. Når man sitter med alt dette ansvaret er det ekstremt nyttig å ha et samlingspunkt hvor vi kan lære av hverandre.
Det er daglig leder i Iteo, Andreas Thue, som har sydd sammen de 15 budene som skal veilede markedsførerne. Han poengterer at alle budene er like viktig, men trekker frem tre han personlig mener er viktige for å fremstå best mulig overfor bedriftens målgruppe.
Bud 7: Begrense bruken av adjektiver og selvskryt i markedskommunikasjonen.
– Du skal være objektiv og troverdig når du lager innholdsmarkedsføring. Det er helt meningsløst å slenge rundt seg med adjektiver om din egen bedrift. Da er det mye bedre å være objektiv. På den måten får du mer tillit og respekt fra mottaker, sier Thue.
Bud 8: Bli enda dyktigere på datadrevet markedsføring.
– Som markedsfører er det gunstig å tilegne seg enda mer innsikt og fakta om målgruppen. På den måten kan man ta enda bedre valg når kampanjene skal rulles ut. Med dagens teknologi er det mye enklere å få tilgang på innsikt og analyse.
Bud 15: Forstå at vi kommuniserer til mennesker som tar sine valg basert på følelser.
– Mennesker velger med hjertet – ikke med hodet. Det må føles riktig, og derfor er det dumt å være for rasjonell når du lager innhold. Til syvende og sist handler det sjeldent om produktegenskaper og pris, men at vi klarer å treffe en nerve, avslutter Thue.