Mads Bjørsvik Songve fikk utdelt prisen sin på Bergen Salgskonferanse.

Mads er kåret til årets unge selgerforbilde av Salgs- og Reklameforeningen

Etter mange intervjuer med juryen ble Mads Bjørsvik Songve fra Kravia kåret til årets unge selgerforbilde av Salgs- og Reklameforeningen (SRF).

Publisert

– Det er utrolig kjekt, og jeg setter virkelig pris på det! Det er en fin fjær i hatten for både meg og Kravia, sier KAM og partneransvarlig i inkassobyrået Kravia, Mads Bjørsvik Songve, til SALG24.

For kort tid siden vant han prisen for årets unge selgerforbilde, arrangert av Salgs- og Reklameforeningen (SRF). Det har ifølge Songve vært en lang, men også gøy og lærerik prosess.

– Jeg har deltatt på åtte, ni intervjuer med juryen, hvor jeg rett og slett har vært gjennom en god gammeldags grilling. Jeg må innrømme at det lå litt utenfor min komfortsone og det føltes litt ubehagelig i starten, men det tok ikke lang tid før det gikk over til å bli veldig gøy.

Songve beskriver juryen som «en sylskarp gjeng» som stilte han spisse spørsmål om hvem han er som person, hvordan han ser på jobben han gjør, og hans arbeidsmetoder for å nevne noe.

– Det er ikke hver dag man reflekterer over det man jobber med, så det var også en lærerik opplevelse.

Opptatt av relasjoner

Ifølge Songve var juryen imponert over arbeidsplassens arbeidsmetoder og kulturbygging innad i selskapet. Og etter å ha vært med Kravia siden bedriftens oppstart så har han fått sette sitt preg på hvordan de jobber med salg.

– Min tilnærming til salg er å se på meg selv mer som en rådgiver for kundene. Jeg er mer opptatt av samarbeidet med kunden og vil helst opparbeide en kunderelasjon som kan vare i lang tid. Siden vi også har et produkt som er gratis å bruke så er det ekstra viktig med gode relasjoner når potensielle kunder skal velge oss.

Som inkassobyrå tjener Kravia penger gjennom gebyrer.

– En av mine strategier er å sørge for at kunden får hilst på de andre på kontoret når vi har møter. Jo fler av oss de kjenner, jo større sjanse er det for at vi utvikler en nærere relasjon.

Noe Songve tror skiller han fra en del andre selgere er at han kan være «kritisk» til kunden.

– Jeg kan jo ikke bare gi de positive tilbakemeldingene, sier han og ler.

– Hvis jeg for eksempel ser at noen ønsker å gå for noe de ikke trenger så sier jeg heller ifra enn å kjøre på, og i stedet prøver jeg å finne noe som passer deres behov bedre.

Dedikerer prisen til sjefen

Songve takker sjefen stort for å ha latt han selge på sin måte, og dedikerer prisen til henne.

– Hun er kanskje ikke SRFs årets unge selgerforbilde, men hun er definitivt mitt selgerforbilde. Den tilliten jeg har fått, og har, fortsetter å motivere meg.

Om hva framtidsutsiktene er har ikke årets unge selgerforbilde annet å si enn at han skal fortsette å gjøre den jobben han er satt til så godt som han kan.

– Du har ikke satt øynene på noen andre priser framover, altså?

– Haha, ikke foreløpig! Kanskje jeg skal satse på årets gamle selgerforbilde om noen år.

Powered by Labrador CMS