Ble kåret til «Sales Team of the Year» i Finn.no: – Helt fantastisk
– Jeg tror vi alle kjente på at vi har jobbet godt gjennom hele året.
Onsdag var det duket for den årlige prisutdelingen Finn Sales Awards, og i den anledning var det Team Jobb Hedda, som stakk av med den gjeve tittelen «Sales Team of the Year».
– Det var helt fantastisk å vinne denne prisen. Jeg tror vi alle kjente på at vi har jobbet godt gjennom et år hvor det har vært en del uro rundt oss, men at vi likevel har klart å holde fokus – så det var en fantastisk følelse, sier salgssjef i Finn.no, Hedda Ulvin-Engh, til SALG24.
I nominasjonsteksten står det blant annet:
Teamet har hele året satt høye krav til egen leveranse på utgående salgsaktiviteter, innspill og gjennomføring av flere eksperimenter. Med jobbmarked i skikkelig medvind holdt teamet et godt fokus på å utnytte høykonjunkturen til det fulle. Teamet har tatt en aktiv rolle i alle eksperimentene vi har gjennomført i løpet av året, både internt i teamet og ut mot andre avdelinger som for eksempel Sales Insight og FINN Sales Operations/B2B Marketing.
Teamet hadde en måloppnåelse på budsjett på 169 prosent i 2021, og en vekst på 147 prosent mot fjoråret.
– Utfyller hverandre godt
Team Jobb Hedda som i dag består av åtte selgere, har aldri vunnet pris i denne kategorien. Salgssjefen mener det er et resultat av de overnevnte eksperimentene de satt fokus på i 2020.
– For to år siden ble det i FINN Salg opprettet et team, som i dag er avdelingen Sales Insight. De kom inn for å hjelpe oss på salg med å jobbe datadrevet ved å skape gode leads og analysere den dataen vi samler inn gjennom utgående salgsarbeid mot kundene. På den måten kan vi ta forløpende vurderinger på hva vi skal fortsette med, og hva som ikke har fungerer optimalt. Dette er viktig for videre prioriteringer, mener hun.
Ved å kontakte kundene i løpet av de første dagene etter at de oppretter kundeforholdet, fant teamet ut at målgruppen selger tre ganger så mange annonser og dobbelt så mye oppsalgsprodukt som tidligere.
– Vi forvalter i overkant av ti tusen eksisterende kunder som kontakter oss på mail og telefon. Dette er ofte komplekse kundeforhold som skal få god oppfølging, samtidig som vi behandler nysalg. Den balansen vi nå har fått til, har vært en viktig årsak til at vi lykkes så godt i fjor.
– Hele teamet vårt utfyller hverandre veldig godt. Også er det en stå-på-vilje kombinert med prioriteringer og fordeling av arbeidsoppgaver som ha bidratt til at fjoråret gikk så bra, parerer Erik Endresen, som er en av Account Managerne på vinnerteamet.
– Unik eierskapsfølelse
I tillegg til samarbeidet med Insight Sales, iverksatte de også arbeidsmetodikken scrum i 2020.
– Metoden går kort fortalt ut på at vi har daglige møter hvor vi går gjennom hva vi skal gjøre. Hedda gir oss mål for en to-ukers periode, også må vi selv gjøre en vurdering ut i fra hvor mange resurser vi har tilgjengelig på jobb, og fordele dette på arbeidsmengden vi har liggende, forteller Endresen.
Salgssjefen innrømmer at det tar mye tid å innføre nye arbeidsmetoder, og at man må være tålmodig og tåle svakere resultater i en periode før man får optimal effekt.
– Det tok oss åtte måneder å implementere den nye strukturen, men det var virkelig verdt det. Denne måten å jobbe på, har gjort at de ansatte har tatt skikkelig eierskap og ansvar for de oppgavene og målene de jobber med i sprintene, sier Ulvin-Engh, stolt.
I juryens begrunnelse heter det blant annet at dette teamet inspirerer både hverandre og på tvers av team.
– Resultatene deres taler for seg selv, og de leverer skyhøyt på alle kriteriene for denne prisen. Dette reflekteres også i selgerpulsen som ofte viste en score på 9.5-10. Vi tror og håper denne prisen kan bidra til at trivselen og resultatene når nye høyder i år.