Salgssjef vil starte forening for pysete selgere
– Går man inn i et kundemøte med en holdning om at man ikke fikser det, så blir resultatet ofte deretter.
Hege Larsen jobber som salgssjef for Dyreparken event og konferanse. Torsdag publiserte hun et innlegg på sin LinkedIn-profil hvor hun innledningsvis skriver følgende:
«Er du redd for å stikke hodet fram og skille deg ut? Da kan jeg melde fra om at jeg nå har startet opp «Foreningen for de som er redde for at de ikke er gode nok».
Her tar vi opp temaer som: Tenk om jeg sier noe feil. Tenk om jeg gjør noe feil. Tenk om de ikke liker meg. Dette kan noen andre bedre enn meg. Tenk om jeg får spørsmål jeg ikke kan svare på».
Foreningen er riktignok fiktiv, men Larsen er overbevist om at det finnes nok av folk som hadde meldt seg inn om den hadde eksistert.
– Uken før påske fikk jeg en forespørsel om å holde en presentasjon. Da kjente jeg med en gang at; nei, det går ikke. Det er mange som kan dette mye bedre enn meg. Innerst inne vet jeg jo at jeg hadde fått det til – men det er bare så mye enklere å si til seg selv at dette fikser jeg ikke, så jeg lar det bare være, forteller Larsen til SALG24.
Denne opplevelsen var forløperen til innlegget som har fått massiv respons fra folk som sier de kunne tenke seg å bli medlem av en sånn forening.
– Ut av komfortsonen
– Jeg snakker med mange selgere og merker at flere er skeptisk til å for eksempel ta imot et nytt jobbtilbud. De tør ikke fordi de ikke føler at de er gode nok, men så må vi jo huske at det er en grunn til at vi har blitt kontaktet. Vi må bli flinkere til å dytte oss selv ut av komfortsonen.
– Blir man ikke ofte tvunget ut av komfortsonen når man jobber som selger?
– Jo, man gjør det. Men jeg tror mange selgere kan kjenne på en endring nå som det meste skjer digitalt. Jeg kan selv innrømme at det å ringe telefoner blir mer og mer ubehagelig når man ikke har gjort det på en stund. Det blir litt lettere å sende en e-post.
Larsen tror hun kan snakke på vegne av mange i bransjen når hun sier at de fleste kjenner på en frykt for å si noe feil når de skal presentere et tilbud til kunden over telefon.
– For min del handler det om at jeg ofte tenker at noen andre hadde gjort det bedre enn meg. At de er flinkere selgere enn meg. Men er de egentlig det? Eller er det jeg som tenker det? Går man inn i et kundemøte med en holdning om at man ikke fikser det, så blir resultatet ofte deretter.
– Mestringsfølelse
Avslutningsvis skriver Larsen i innlegget:
«Hva er formålet med foreningen? Jo, at vi skal motivere hverandre til å fokusere mer på hva som skjer om vi stadig vekk flytter grensene våre litt og litt. Det kan nemlig skje ganske magiske ting, om vi oftere jobber med å utfordre oss selv utenfor komfortsonen vår».
Larsen forteller om en episode av TV 2-programmet «Kompani Lauritzen» som ga henne en enorm inspirasjon til å tørre å utfordre seg selv.
– Det var en episode hvor deltakerne skulle gjennomføre et ubehagelig oppdrag, og hun ene befalet snakket om å flytte grensene sine. Det fascinerte meg veldig. Er man en selger som synes det er grusomt å holde presentasjoner, så kan man begynne å øve seg litt hjemme, sier hun og fortsetter:
– Skal man ta en telefon til en stor kunde, så må man bare gjøre det. Om vi ikke får til et salg, så har vi i det minste opprettholdt kontakt med kunden og fått kjenne på mestringsfølelse.