Key Account Manager i Canon., Martin Almvik

Martin Almvik mener det er overvurdert å være ekstrovert som selger

– Ikke undervurder de som ikke gjør mest ut av seg i jobbintervjuet eller på kick off og messer. De kan være flinke både faglig og sosialt de også, sier Key account manager i Canon, Martin Almvik i KAM-praten.

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i Canon, Martin Almvik.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Mitt første møte med salgsbransjen var som butikkselger på Skoringen Røthe i Namsos der jeg er født og oppvokst. Mitt første møte med B2B salg var her i Canon hvor jeg nå har jobbet i 11 år. Før dette var jeg butikkselger og NK i Telebutikken på Solsiden i Trondheim og så Market Development Manger i Sony Ericsson, så sånn sett har alle mine jobber handlet om salg.

– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Jeg har prøvd å være strukturert i min jobb med bruk av langsiktige mål og delmål underveis. Alt fra mål med KPI’er og budsjetter til mål om hvilke kunder som skal vinnes i løpet av inneværende, neste og de kommende år. Så lenge du leverer gode resultater i Canon får du muligheten til å utvikle deg selv videre.

– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– Forretningsforståelse. Som selger vil jeg også være en rådgiver i samtalene med kunder. I hverdagen møter jeg veldig mange forskjellige bedrifter, og sånn sett vet jeg mye om hva som skjer, kanskje også på tvers av bransjer. Hva har f.eks. bilbransjen gjort i det siste som kanskje en selger av kjøkken eller garderobeskap også kan ha nytte av i sin hverdag osv.

– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?

– Det å være ekstrovert. Selv er jeg ganske langt ut på den andre siden av skalaen, men har levert gode resultater over tid. Så ikke undervurder de som ikke gjør mest ut av seg i jobbintervjuet eller på kick off og messer. De kan være flinke både faglig og sosialt de også.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Mine ambisjoner er å utvikle meg i takt med de endringene som skjer i markedet, samtidig som jeg leverer gode resultater både for min arbeidsgiver og mine kunder.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Det har skjedd at jeg har gjort en summeringsfeil i Excel som førte til at en kunde fikk en særdeles god avtale.. Heldigvis er lederen min tilgivende så lenge slikt ikke skjer alt for ofte.

– Har du noen forbilder i bransjen?

Jeg er så heldig at jeg jobber i et selskap som har mange flinke selgere, så uten å nevne noen har jeg flere kvinner og menn i Canon jeg blir inspirert av.

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Det er en spennende jobb der jeg får muligheten til å møte masse interessante mennesker og jeg får lære hva som skjer hos de mange bedriftene rundt om i Trondheimsområdet. I tillegg kan jeg gjennom løsningene vi leverer hjelpe mange av disse bedriftene til å bli mer lønnsomme og effektive. Så lenge jeg kan gjøre dette og i tillegg ha hyggelige og inspirerende kollegaer rundt meg vil jeg glede meg til å komme på jobb hver eneste dag.

Powered by Labrador CMS