Slik endte tre sykepleiere på salgskurs
Det fantes ingen brettspill om sykepleier-faget, så Kaja Bast Sørsdal, Martin Brønner og Ane Haugvaldstad Walle lagde det selv.
Alle tre er ferdigutdannede sykepleiere. Idéen oppsto fordi de i løpet av hektiske arbeidsdager ikke har tiden til å repetere faget på samme måte som da de var studenter.
– Man husker og kan akkurat det en selv jobber med, men på en øyeavdeling er fortsatt hele faget viktig. Vi ville finne en kreativ og morsom måte å holde kunnskapen ved like på, og samtidig lære nye ting. Det var rett og slett noe vi ville ha selv, så vi laget det, sier Kaja Bast Sørsdal.
Hun var ferdig studert i 2017, og har jobbet innen psykiatri og i hjemmesykepleien. Nå jobber hun med digital hjemmeoppfølging og velferdsteknologi i Oslo kommune.
På veien fra idé til ferdig produkt erfarte de at det kan oppstå mye uforutsett.
– Fra vi fikk idéen til folk kunne kjøpe spillet tok det to og et halvt år. Vi trodde først at det ikke ville ta mer enn et halvt år. Det første vi gjorde, var å tegne opp hva vi så for oss og hvordan brettspillet skulle se ut. Deretter tok vi kontakt med Lovisenberg diakonale høgskole i Oslo for å høre om noen der ville teste det ut. Høgskoledirektøren der, Hallgeir Lien, var så positiv til prosjektet at vi inngikk et samarbeid der vi mottok prosjektmidler, faglig støtte og hjelp med uttesting av spillet.
Fikk pengestøtte etter hvert
Sørsdal sier at de tidvis har hatt problemer med finansieringen av «Sykepleierspillet». To potensielle samarbeidspartnere trakk seg i siste liten, noe som skapte store vanskeligheter.
– I mars i år var vi egentlig enige om å legge det hele på is, selv om vi allerede da satt med et ferdig produkt.
For å få fart på sakene søkte de hjelp. Salgskursholder Richard Jacobsen ble en viktig ressurs.
– Vi hadde et kurs med Jacobsen, som er en utrolig kul type. Han coachet oss litt. Vi startet med å sende mail til mange skoler, men vi fikk nesten ingen svar. Han var den som gjorde at vi skjønte at vi måtte være mer «på», og ringe rundt til folk. Etter det har vi fått bedre kontakt med folk. Og ikke minst får vi fortelle mer grundig hvorfor vi har troen på prosjektet vårt.
De lærte seg at salgsprosessen ikke bare besto av én samtale eller ett møte, men at det også handlet om en langvarig relasjon. I tillegg måtte de tre sykepleierne aktivt vise at de trodde på det de holdt på med.
– Det som gjorde spesielt inntrykk var det vi lærte om oppfølging av mulige kunder. Vi måtte være litt frampå, og ringe dem opp igjen som for å være tilgjengelige for spørsmål som dukker opp. Det var veldig interessant og inspirerende. Vi måtte se på strategien vår og evaluere hvordan vi brukte den.
Berrum og Beyer hjalp til
Spillutviklerne fikk også etter hvert hjelp fra noe uventet hold. Komikerne Martin Beyer-Olsen og Lars Berrum, kjent fra podkasten «Berrum & Beyer snakker om greier», ville gjerne hjelpe til for å få brettspillet ut til verden.
Gjennom komikernes klesmerke, «KNÈIPP», mottok Sørsdal, Brønner og Walle både økonomisk og moralsk støtte.
– Da spillet skulle «legges på is» i mars i år la vi ut en post om dette på Instagram og Facebook der vi var helt ærlige om hva vi trengte dersom prosjektet skulle kunne fullføres. Vi trengte finansiering og vi trengte en siste faglige kvalitetssjekk. Etter enorm respons opprettet vi en spleis som gjorde det mulig å gjennomføre en siste faglige kvalitetssjekk, og Berrum og Beyer tok kontakt. Etter noen møter med Berrum og Beyer hadde vi sikret finansiell støtte og vi kunne da starte forhåndssalget via deres nettsider i mai. Forhåndsbestillingene finansierte de tidlige utgiftene for opplaget og resterende ble finansiert av nå 700 solgte spill, sier Sørsdal.
Vil prøve seg i utlandet
«Sykepleierspillet» er inspirert av flere ulike brettspill. Sørsdal sier at de tre vennene ofte spilte «Ticket to Ride» sammen, selv om det ikke ligner spesielt på det de har endt opp med å lage.
– Vi er liksom én pessimist, én optimist og én som er midt i mellom, og det har fungert veldig bra. Markedsføringen har vi stått for selv. Vi hadde egentlig en større plan for dette, men vi så vi at budsjettet til markedsføring ikke var særlig stort. Sosiale medier har vært viktig i markedsføringsprosessen på et lite budsjett. Vi har blant annet samarbeidet med helseprofiler som «Helsebrosjan», som har vist gode resultater på salget. Men der har vi også fått hjelp fra Berrum og Beyer, og våre egne familier og venner. I tillegg har vi kjøpt noen annonser.
Foreløpig selges spillet kun på nett. Målet deres er å få det inn i bokhandler rundt omkring i landet. I tillegg har de sett på mulighetene for å oversette det til flere språk.
– Vi har et ønske om å få det oversatt til engelsk i første omgang. Vi har vært i kontakt med en som jobber på et universitet i Ohio i USA, og der var de interessert i dette.
De har nå solgt 700 av totalt 1500 spill som er produsert. Sørsdal sier at de ikke vet helt hva de ser for seg, men at de uten tvil merker at det er et marked for brettspillet.
– Vi er usikre. Hittil er det bare en drøm, men vi ønsker jo å få det ut i engelsktalende land som USA og Storbritannia. Men før det er det kanskje mer sannsynlig at det kommer ut i Sverige og Danmark.