Slik gikk de fra å være et lite til et mellomstort byrå
Markedsføringsbyrået Skarp er satt sammen av mennesker med ulik spisskompetanse. De siste årene har de vokst, og samarbeider med bedrifter fra fjern og nær.
– Det hele startet i 2002. Skarp er egentlig en sammensetning av to byrå som hver for seg hadde rundt 20 års erfaring. I 2017 møttes de to, og vi fant ut at vi hadde kompetansen som trengtes for å slå oss sammen. Den ene delen var da veldig sterke på design, mens den andre var god på digital kommunikasjon og innhold. Så nå er vi på mange måter komplett, og vi kaller oss for et fullverdig reklamebyrå, sier Arild Vik.
Vik er partner og markedsføringsrådgiver i Skarp. Byrået tilbyr nå det meste fra utforming av markedsstrategi, til nettsider, annonsering på sosiale medier og filmproduksjon.
– Vi ser at salgs- og markedsføringsarbeidet som bedriftene driver med blir mer og mer komplekst. Det omfatter alt fra profilen de ønsker å ha til det å faktisk ta det ut i markedet. Vi ønsker å hjelpe dem fra A til Å i denne prosessen, forteller han.
Skarp holder til i Sandnes i Rogaland. Mange av oppdragene deres er lokalt forankret, men de har også samarbeidspartnere fra andre deler av landet. Skarp består nå av totalt elleve ansatte.
– Vi har en veldig grei størrelse lokalt sett. Vi kan både nå ut til de minste kundene, og til de nasjonale. Vi ser vel på oss selv som et regionalt byrå, som hovedsakelig er basert i Sandnes, Stavanger og Jæren. Det er hard konkurranse her, men det blir vi trigget av. Det er høyt nivå på de andre aktørene også, men vi har hatt veldig bra med aktivitet de siste årene, sier Vik.
Ønsker å ta inn unge mennesker
Vik er ikke i tvil om at det finnes mange kloke markedsføringshoder i deres område. Skarp har lyst til å gi disse en sjanse i sin rekruttering.
– Vi begynte tidlig med det, og vi er ett av få byråer som har lærlingplasser. Vi har veldig god erfaring med å gi folk muligheten hos oss. Det er tøft for mange å ta steget ut i bransjen. For eksempel kan de som er opptatt av foto og film på lov til å spisse sin kompetanse hos oss, forteller Vik.
Den lokale tilhørigheten er sentral for byrået. Kunnskap om dette står derfor høyt på lista for at posisjonen deres i bransjen skal opprettholdes.
– Vi er avhengig av at folk har et kjennskap til hvor vi jobber og hvordan landskapet ser ut for ulike bransjer og bedrifter her. Mye av det vi gjør handler om olje, gass og handel i for eksempel Sandnes, Stavanger eller Jæren, sier Vik.
Det å ta inn unge mennesker er ikke bare noe de ønsker selv. For Skarp er dette en viktig oppgave. Det gir også mulighet for gjensidig læring.
– Jeg vet ikke hva andre tenker, men vi synes det er en del av vårt samfunnsoppdrag. Vi opplever også at ungdommer på 18-19 år har en kompetanse på ting som vi ikke er så flinke på. Sosiale medier og ungdomskulturen som rører seg er eksempler på det. Så læringen går begge veier, avslutter Vik.