– Kan fokusere fullt og helt på å bli rå på salg
Zlatko Vuletic har tatt fatt på rollen som sales manager for to hoteller.
32 år gamle Zlatko Vuletic jobbet tidligere som hotellsjef, men har nå blitt sales manager for Quality Hotel Grand og Clarion Collection Hotel i Kongsberg.
Vuletic har utdanning fra Høyskolen Kristiania. Der studerte han HR og personalledelse.
– Jeg ville ha mer ut av min akademiske bakgrunn, og så på dette som en veldig bra mulighet. Hverdagen som sales manager er helt annerledes enn hverdagen som hotellsjef. Jeg har mye mer fleksibilitet, og jeg legger opp til mitt eget tempo, sier Vuletic til SALG24.
Det er spesielt én ting med den nye jobben som han liker godt.
– Jeg kan fokusere fullt og helt på å bli rå på salg, sier han.
Ingen fasit
Vuletic går inn i rollen som sales manager i et team som ellers består av to andre.
– Noe av grunnen til at salg er gøy er at det ikke finnes noen fasit på hvordan man skal gjøre ting. Clarion og Quality er to ulike produkter som tilbyr ulike ting til ulike kunder, og jeg har ansvaret for begge to.
Han sier at det er utfordrende men samtidig givende å jobbe med salg på denne måten.
– Det er krevende å bli målt på salgsaktiviteter og resultater. Hver dag vil man vise at man klarer å nå målene sine. Et krav for en selger hos oss er at vedkommende må brenne for å bli best.
Viktige egenskaper
I rollen som sales manager bærer han mye ansvar. Det å være ryddig og strukturert fremhever Vuletic som viktig.
– En må være oppdatert på det som skjer i sin bransje. Da blir man bedre, også på tilrettelegging for kunden. Også må man ikke gi opp. Du kan lære deg mange salgsteknikker og praktisere dem. Men noen ganger må du likevel ringe 100 ganger før du får napp.
I hotellbransjen handler mye om å holde på de som allerede er kunder. Derfor skal en aldri si seg fornøyd med å lande en avtale.
– Det handler om å skape et lojalitetsbånd til kunden slik at de kommer tilbake og booker neste år også. Det er stor konkurranse i vår bransje, men hvis man er sikker på at produktet som nettopp du tilbyr er best kommer du langt.