Xledger investerte i merkevarebygging – opplevde vekst på 20 prosent
– Jeg har vært nervøs på om det kom til å funke, for det koster en del penger. Men du må tørre å stå i det.
– Det skal litt til for å skille seg ut som økonomisystem, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør i Xledger, Mona Mikaelsen.
Hun står på scenen hos Techmarketings nettverkstreff for å snakke om viktigheten av merkevarebygging i B2B-markedsføring. For Mikaelsen og Xledger var svaret å gå fra fakta til følelser.
– Tidligere hadde vi budskap som stort sett var relatert til produktfordeler. De kan virke ganske like for kundene der ute, uavhengig av det vi mener om våre fordeler kontra konkurrentenes.
Å selge økonomisystem er komplekst og de fleste gruer seg for å bytte, ifølge Mikaelsen. Hun forteller at siden Xledger ikke er en av de største på markedet var det viktig å finne sin egen nisje.
– Vi måtte finne riktig budskap til riktig målgruppe. En risiko i vår bransje er at du bygger kjennskap for kategorien du er en del av, i stedet for ditt eget brand. Så man må finne noe som er sitt.
Resultatet av dette ble å rulle ut kampanjen «Den moderne CFO» i samarbeid med Iteo og DN.
– Vi gikk bredt ut og siktet oss mot alle de som har rollen som økonomileder. Planen var å kjøre kampanjen i tre måneder. Den har nå pågått i to år.
Vekst på 20 prosent
Som en del av merkevarebyggingen har Xledger lagt inn arbeid for å utvikle sitt eget uttrykk.
– Vi hadde en facelift av nettsiden vår i fjor, som bidro til at vi endret uttrykk på annonser og fikk en bedre gjenkjennelseseffekt over hele linja.
Bruk av video, og da særlig av egne ansatte har vært en del av dette uttrykket.
– Folk liker å se ekte mennesker.
Mikaelsen påpeker viktigheten av å måle alt man kan når man kjører en så langvarig kampanje som de har gjort med «Den moderne CFO».
– Du må hele tiden teste, justere og publisere på nytt.
Alt dette har ført til en vekst i systeminntektene på 20 prosent.
– Systeminntektene er det som representerer nysalget. Fra 2021 til 2022 økte vi antall nysalg med 13. Samtidig økte snittverdien. Vi ser at SQL-er som kommer inn er riktige for oss, som betyr at vi treffer med budskapene og de riktige segmentene.
– Du må tørre å stå i det
Til slutt oppsummerer Mikaelsen det hele med noen læringspunkter.
Merkevarebygging lønner seg, og du må tørre å stå i det valget du har tatt – etter som det er en langsiktig prosess.
– Jeg har vært nervøs på om det kom til å funke, for det koster en del penger. Men du må tørre å stå i det.
Ansett folk med sterk fagkompetanse, for å ha kontroll på data og produksjon i eget hus – hvis man har mulighet.
– Det er viktig å ha kontroll på hva du måler og hvorfor.
Og til slutt, jobb sammen med salgsteamet med alt du gjør.
– Vi jobber ekstremt tett med salgs hos oss. Det er ingen tvil mellom oss om hva som er neste steg. Det er felles innsats og resultater hele veien.