Loyalty sliter med å rekruttere selgere: – Nå er det tøft
HR- ansvarlig i Loyalty tror det er etterdønningene av Covid, som gjør at folk søker stabilitet og trygghet før de tar karrieresteget.
Loyalty leverer kundeservice, møtebooking og salg. Nå har de cirka 30 tomme pulter på salgsavdelingen, og rekrutteringsansvarlig sliter med å få tak i selgere.
– Hele 2021 har vært ekstremt tøft for oss med tanke på rekruttering. Høsten 2020 var i aller høyeste grad preget av Covid, men vi opplevde likevel god flyt av kandidater på bakgrunn av at flere fortsatt var permittert, opplyser HR-ansvarlig i Loyalty, Elise Samuelsen, til Salg24.
Men det skal ha skjedd en drastisk endring i 2021, da flere arbeidsgivere kom på banen igjen, og antall stillingsannonser på Finn har skutt i været.
– Helt ute av balanse
Nå er det 50 prosent flere stillingsannonser ute på Finn enn i 2020, og 14 prosent økning sammenlignet med normalåret 2019.
– Det viser bare hvor ekstremt mange stillinger som ble lagt ut i 2021. Antall stillinger var langt flere enn aktive kandidater som var på jakt etter ny jobb, så forholdet mellom tilbud og etterspørsel er helt ute av balanse.
Samuelsen forteller at de vanligvis har har en jevn flyt av kandidater, og at de bruker rekrutteringsbyråer når de ansetter nye selgere.
– Vi har naturligvis opplevd at det har vært perioder hvor det har gått litt opp og ned, men det har stort sett vært jevnt. Vi aldri opplevd å slite sånn som vi gjør nå.
Hun forteller at den manglende interessen for de ledige stillingene har resultert i at de nå må jobbe smartere og hardere enn noen gang før.
– Vi har begynt å markedsføre oss mer aktivt på egenhånd, og gjør flere tiltak for å bli mer synlig på markedet. Vi har mer fokus på kampanjer og annonsering gjennom sosiale medier, og arrangerer vervekampanjer internt, forteller hun.
Eierskap og stolthet
Det er lite å si på innsatsen når det gjelder jakten på nye ansatte i Loyalty.
I tillegg til å opprette profil på Instagram, Facebook og Snapchat, hvor de legger ut annonser, poster de også andre innlegg for å gi et innblikk i hvordan det er å jobbe der.
– Forrige uke hadde vi en stand på BI, for å nå ut til studenter som trenger deltidsjobb. Vi ønsker å vise oss frem og bygge vår egen merkevare, i stede for at rekrutteringsselskapenen kun går ut på vegne av av våre oppdragsgivere og lyser ut stillingene gjennom eget byrå. Det gir dessuten større eierskap og stolthet til de som allerede jobber her, sier hun.
I august ansatte de også en egen person som kun skal jobbe med markedsføringen av Loyalty.
– Ekstremt utfordrende
– Tror du det er flere grunner til at det er så få søkere på salgsstillingene hos dere?
– Salg er en bransje som mange er skeptisk til. Først og fremst fordi det er vanskelig. Alle skjønner at det å drive med kaldt telefonsalg er ekstremt utfordrende. Det er de færreste som lykkes med det, sier hun og fortsetter:
– Men vi har troen på at så lenge du er motivert, så kan du få til mye. Du må tørre å søke på jobben, tre ut av komfortsonen og gi av deg selv. For mennesker som liker å ha det komfortabelt blir det kalde nysalget litt for heftig.
Hun påpeker likevel at de som klarer ett år som telefonselger, sitter igjen med et ekstremt godt grunnlag for veien videre i sin karriere.
– Ironisk nok, må vi jobbe hardt for å selge inn disse stillingene. Etterdønningene av Covid har truffet oss, og folk søker stabilitet og trygghet før ny jobb. Håpet er at markedet stabiliserer seg, og at flere tør å søke nye jobber fremover.