Markeds- og kommunikasjonssjef i Isbjørn Is, Marvel Stigen, er en av de som rapporterer lavere salg etter pandemien.

Færre kjøper is etter pandemien

Sommeren er i full sving og det er høysesong for iskremsalget. SALG24 har tatt en runde med de største iskremleverandørene og hørt hvordan det går.

Publisert Sist oppdatert

Hennig-Olsen har merket en oppgang i B2B-salget. Selskapet definerer B2B som fornøyelsesparker, restauranter, kafeer, iskremkiosker, hoteller, institusjoner og ferjer. Her rapporterer salgsdirektør Morten Kristensen om en vekst på 11,2 prosent fra 2021.

De har også nettopp landet noen nye avtaler på storhusholdning.

– Vi har inngått langsiktige kontrakter med Tusenfryd og Bø i Telemark. Vi har også inngått en avtale med Norway Cup, hvor vi nå har et testår. Ambisjonen her er å få til et langsiktig samarbeid, sier Kristensen til SALG24.

Han krediterer noe av veksten til sesongkundene, som iskremkioskene som dukker opp på sommeren.

Salg i butikk har gått ned siden 2020 og 2021, noe som skyldes pandemieffekten.

– Det gikk mye multipack-is i denne perioden. Folk koste seg noe helt vilt på hjemmekontoret.

Ifølge Kristensen har det at nordmenn nå kan feriere i utlandet mye å si.

– Mange nordmenn flyr nå ut av landet i sommer og de turistene vi får inn til Norge spiser ikke like mye is som oss.

I tillegg merkes det at det er færre nordmenn på veiene, etter som issalget på bensinstasjonene har gått ned.

Diplom-Is

Administrerende direktør i Diplom-Is, Martin Kjekshus, melder også om ettervirkninger av pandemien.

– Vi ser at butikksalget har gått ned siden pandemien. Vi opplevde en stor vekst på 24 prosent fra 2019 til 2020, noe som avtok gjennom andre halvdel av 2021. I år har det sunket ganske mye, sier han.

Sammenlignet med 2019, som kan beskrives som det siste «normalåret», ligger de nå litt under normalen. Kjekshus sier det samme som konkurrenten Kristensen i Hennig-Olsen om at de merker at nordmenn drar utenlands i sommer.

I likhet med Hennig-Olsen så har B2B-salget gått opp, som Diplom-Is definerer som kiosk, bensinstasjoner og storhusholdning (KBS).

– Den største økningen siden korona er i storhusholdning. Allikevel ser vi ikke den veksten vi hadde håpet på.

Isbjørn Is

Hos Norges tredje største iskremleverandør, Isbjørn Is, er situasjonen veldig lik de to andre konkurrentene.

– Det har vært to helt formidable år bak oss. Det var en stor endring i folks forbruksmønster under pandemien, så det gikk mye hos dagligvare og isbilen. Vi ser nå en korreksjon mot de foregående årene, sier markeds- og kommunikasjonssjef Marvel Skreien Stigen.

I B2B-segmentet, som i Isbjørn Is sitt tilfelle regnes som hoteller, bensinstasjoner, kiosker, mindre utsalgssteder og restauranter, har de sett en positiv endring.

– Dette er kanalene som led mest under pandemien. Nå som samfunnet har åpnet igjen økes salget.

Det Stigen er mest spent på framover er den ustabile situasjonen i Europa.

– Det blir spennende å se hvordan råvareprisene kommer til å påvirke oss. Med renteøkninger og stor vekst i priser for mat er det veldig mye av lommeboken som blir spist opp før man skal ut og handle snacks, sier hun og legger til at strømprisene er også noe som påvirker bransjen mye på grunn av fryselagring.

Powered by Labrador CMS