Amedia gjør salgs-endringer: – Annonsørene forandrer oss
– Derfor er tiden riktig for å ta viktige grep i vår organisasjon, fordi vi må stå sterkere sammen, sier konserndirektør for salg og marked, Hilde Norddal.
Aviskonsernet Amedia gjør endringer i salgsarbeid og justeringer i regionstrukturen.
– Vi står midt i et betydelig digitalt taktskifte der vi fortsatt skal bidra med trygg finansiering av Amedias journalistikk. Når annonsørene forandrer seg, må vi forandre oss. Vi skal være det naturlige førstevalget for våre annonsører, og har som ambisjon å skape Norges mest attraktive annonseplass, sier Amedias konserndirektør for salg og marked, Hilde Norddal.
– Derfor er tiden riktig for å ta viktige grep i vår organisasjon, fordi vi må stå sterkere sammen i oppdraget med å betjene lokalt og nasjonalt næringsliv i hele Norge, sier hun.
Globale trender treffer mediebransjen stadig sterkere, og konkurransen blir tøffere og tøffere. Også lokalt.
– Facebook og Google har tatt nesten all reklamevekst i annonsemarkedet de siste årene, samtidig som vi opplever et sterkt printfall og at det løpende oppstår nye kundebehov og forventninger som vi skal levere på, sier hun.
Lever av troverdighet
Amedia når daglig to millioner lesere gjennom mer enn 100 lokale, regionale og nasjonale titler.
– Vi lever av vår troverdighet og fordi vi er relevante, både hos abonnentene og annonsørene våre. Amedia har også i flere år oppnådd en sterk vekst i digitale annonseinntekter, lokalt og nasjonalt, forteller Norddal.
Hun understreker at lokale annonsører skal ha Amedia som det naturlige førstevalget når de velger sin annonsekanal digitalt.
– Det er vårt oppdrag og bidrag. Derfor er vår ambisjon å skape Norges mest attraktive annonseplass. Det er spesielt viktig for oss som et stiftelseseid utgiverselskap, fordi vi med en sterkere digital posisjon fortsatt kan bidra til å finansiere den frie og uavhengige journalistikken i våre aviser, sier hun.
Riktig kunde til riktig tid og sted
I en kompleks digital annonseverden er Amedia opptatt av å være så relevante rådgivere som mulig for sine annonsører.
– Det er et tydelig generasjonstrekk der yngre annonsekjøpere har helt andre forventninger og krav når de skal plassere sine annonser. Derfor vil Amedia i større grad bygge på sin eksisterende kreative kompetanse, kombinert med sterkere teknisk innsikt, for å kunne navigere i mulighetene som finnes.
Hun understreker at Amedia skal treffe kunden på riktig sted, til riktig tid og i riktig kanal, og det vil kreve betydelige endringer i hvordan Amedia betjener kundene sine fremover.
– Et konkret eksempel på dette arbeidet er vår selvbetjente annonseplattform VISE, som nylig ble lansert. Med VISE, i kombinasjon med våre dyktige rådgivere landet over, slår vi tilbake mot global konkurranse og skal ta tilbake lokalavisas rolle som den viktigste markedsplassen i sitt lokalsamfunn for små og mellomstore bedrifter, sier Hilde Norddal, konserndirektør salg og marked i Amedia.