Instacall utdanner selgere – etter to år får de fagbrev i salg
– Mange tenker kanskje at det er å utnytte arbeidskraft, men det er faktisk helt motsatt.
Instacall har inngått et samarbeid med Din opplæring AS, og har for tiden inne syv lærlinger som jobber for å få fagbrev i salg.
– Dette er ungdommer med store drømmer. Mange tenker kanskje at det er å utnytte arbeidskraft, men det er faktisk helt motsatt. Her kan de tjene mer enn de ville gjort som læring andre steder, sier salgsdirektør i Instacall, Werhad Bejani til SALG24.
I avtalen med Din opplæring forplikter callsenteret seg til å betale en fast lærlinglønn i måneden, men tilbyr provisjonsbasert lønn utover dette.
– Det betyr at de er sikret inntekt, men at de får en fin mulighet til å tjene ganske mye mer utover det hvis de gjør en solid innsats når de er på jobb.
– Mektig imponert
Lærlingene kommer rett fra videregående hvor samtlige har studert Salg og Service.
– Da læreren vår tok oss med på omvisning her, må jeg innrømme at jeg hadde noen fordommer mot telefonsalg. Men det var ikke så mye annet tilgjengelig, og jeg bestemte meg for å gi det en sjans. Nå er jeg mektig imponert. Jeg har blitt mer og mer glad i arbeidsplassen min og nå føles Instacall som mitt andre hjem, sier en av lærlingene, Francis Jerinch Mata.
– Hvordan var det å ringe den første telefonen da?
– Jeg skalv. Jeg lurte på hva kunden kom til å si, og det var veldig ukomfortabelt. Men i dag kan jeg ringe til hvem som helst, svarer Mata og smiler fornøyd.
Lærlingene forteller at de bruker mye tid på å samle kunnskap ved å lytte til de eldre og mer erfarne selgerne som jobber i selskapet, og at de kopierer det de synes fungerer best.
– Respektløst
Som en del av opplegget får lærlingene undervisning i regi av Din opplæring en gang i måneden. I løpet av to år skal de levere oppgaver, og forbereder seg til den avsluttende eksamen som de må bestå for å få fagbrevet.
– Jeg har ikke bare tatt inn disse ungdommene for at de skal selge mye, men for å lære dem hva som skal til for å bli gode arbeidstakere. For at de skal oppleve å ha nytteverdi i livet sitt, er det viktig å vise respekt for seg selv og andre. Første undervisningstimen var det ingen som hadde gjort oppgaven sin. Det er respektløst, sier Bejani og ser alvorlig på lærlingene.
– Siden den gangen, har alle gjort leksene sine hver gang, skyter Mata inn.
Bejani mener det handler om å utvikle seg både faglig og personlig, og at de unge selgerne bør loggføre sitt eget arbeid for å få en oversikt over hva de er fornøyd med, og hva som kan bli bedre.
– Selvom vi har skapt en arbeidsplass hvor det skal være gøy å komme på jobb, skal vi ta alle arbeidsoppgavene på alvor. Vi skal utvikle oss og få bedre vaner både på og utenfor jobb. Det er veldig gøy å se den utviklingen disse unge selgerne har hatt allerede, sier salgsdirektøren.