Aktiv Eiendom har tatt grep for å bygge prestasjonskultur
– For å bygge en ny kultur, må du begynne med ledelsen, og lederutvikling.
– De beste eiendomsmeglerne lever som toppidrettsutøvere. De lever og ånder for faget, er ekstremt dedikert, og jobber mye. Noen sitter med stoppeklokke for å finne ut hvor lang tid de bruker på prospekter og andre rutiner.
Det sier Pål Melbye, salgssjef i Aktiv Eiendomsmegling.
Melbye sier det handler om at meglere er ekstremt opptatt av å styre tiden sin. Han bruker langrennskongen Petter Northug som eksempel.
– Northug trener 97 prosent av tiden, og konkurrerer de tre resterende. Her er det omvendt. Meglere ønsker å selge mest mulig, og bruke minst mulig tid på alt annet. Så for å nå toppen, er tidsstyring og effektivisering noe av det viktigste en megler gjør.
– Tilstrekkelig opplæring
Nå har Aktiv-gruppen gått inn for å bygge en god prestasjonskultur i hele bedriften, og det er noe av det salgssjefen sier han brenner mest for i sin jobb.
– For å bygge ny kultur, må du begynne med ledelsen, og lederutvikling. Å sy sammen et godt team er ofte forbundet med en god kultur, og vi ser at de gode meglerne våre har gode team i bakkant. Da er det min jobb å tilgjengeliggjøre gode støttefunksjoner.
Aktiv har derfor jobbet med å optimalisere bruken av verktøy, og gi meglerne tilstrekkelig opplæring i disse.
– Det skjer store endringer i vår bransje også. Rett før jeg begynte, hadde man avstemming på om bransjen skulle begynne å legge ut eiendom på internett. Vi brukte telefaks. Skulle jo tro det var hundre år siden, sier Melbye og ler godt.
Han understreker viktigheten av å henge med på den digitale utviklingen, og hele tiden kunne tilby det kundene ønsker, og samtidig gjøre meglernes hverdag mest mulig effektiv.
Aktiv Eiendomsmegling er franchisedrevet med lokale eiere. Det siste året har de drevet med aktiv lederutvikling, og mener det vil ha en positiv innvirkning på på meglerne.
– Vi ser at endringstakten generelt i samfunnet er så stor, at vi må ha med lederne. Det er de vi må ha med på reisen, og forklare hvorfor det er viktig å være forberedt på endring. Vi har jobbet mye med megler- og kundereisen, hvilke triggerpunkter vi har i kundereisen og best practice.
– Godt mottatt
Han mener nøkkelen er å legge til rette for en delingskultur, slik at ingen sitter å ruger på sine egne hemmeligheter. Får man til en delingskultur, vil man sitte igjen med en god prestasjonskultur i bunn.
– Er det en enkel jobb å bygge om kulturen i en bedrift?
– Nei, det er det ikke. Vi gikk mange runder og lurte på om vi skulle gjøre det under koronapandemien eller ikke. Men vi oppdaget raskt at det å jobbe på Teams gjør at vi kan være tilstede i hele Norge samtidig, og det har blitt godt mottatt av alle våre ansatte.
Med ledere over det ganske land samlet på Teams, har det blitt utvekslet flere gode tips. Strategien har vært å gi utfordringer til lederne på forhånd som de må trene på lokalt før møtene. Nå har de også hatt fysisk samling, og Melbye vil tro at bruken og kombinasjonen av Teams og fysiske samlinger ligger i planen for neste år.
– Ta vare på sine ansatte
– Vi bruker mye tid på å snakke om resultatene av treningen, og om det har bidratt til endring i atferden hos de ansatte. Noen kan kanskje dele positive suksesshistorier som vi kan spinne videre på. Fokuset er ikke på å straffe noen, eller gi skjenneprekner, sier han og fortsetter:
– Det vi ønsker er å høre hva man for eksempel lykkes med i Sandefjord som man også kan lykkes med i Trondheim. Hva er forskjellene, og hva er likhetene rundt om kring i landet. Lokalt lever man i sin egen verden, med sine egne sannheter, og dertil usannheter.
Men han innrømmer at det ikke er en quick-fix. Endringsreiser starter på kjedekontoret, og han mener det er essensielt at man tør å snakke åpent om hvordan kulturen er, og hvordan man ønsker at den skal være.
– Åpenhet generelt i salgsbransjen er viktig. Er man flink til å ta vare på sine ansatte, vil kulturen spre seg utad, og det gjør at man kanskje tiltrekker seg andre som ønsker å være en del av den kulturen.
Melbye forteller at Aktiv Eiendomsmegling er ute etter vekst, og ønsker nye samarbeidspartnere, men at de er opptatt av å få de riktige folkene med på laget.