Alle burde jobbe i salg
Salgsrepresentant for Quickorder, Aleksa Radman, lister opp sine grunner til at alle burde jobbe i salg i løpet av livet.
Alle burde jobbe i salg.
Vel, kanskje ikke alle. Allikevel mener jeg at de fleste kan ha nytte av å jobbe i salg og kundeservice en eller annen gang i livet sitt. Helst så tidlig som mulig i karrieren, slik at du kan ta med deg lærdommene fra bransjen videre.
Uendelig mange ganger har jeg hørt noen si samme mening om servicebransjen generelt. Mange selgere og servicemedarbeidere føler seg dårlig behandlet av kunder. De fleste tenker det er fordi kunden selv ikke har jobbet i service, og dermed ikke forstår utfordringene de står ovenfor.
Omtrent alle som har jobbet en lignende jobb har en historie hvor en kunde har hatt en ulogisk høy forventning, eller klandret servicemedarbeideren for noe de ikke har kontroll over. Jeg er enig i at alle burde jobbe i salg og service for å være bedre kunder, men det er også flere unike fordeler ved å starte karrieren her.
Disiplin og gjennomføring
Salg og service er yrker som krever mye disiplin og gjennomføringsevne. Det duger ikke å være god i en kort tidsramme, men heller å finne riktig tempo for å ha suksess langsiktig.
Ofte er de som jobber i inngangsnivåstillinger unge mennesker som ikke har hatt så mye ansvar før. Selv startet jeg i yrket når jeg begynte studiene mine. Mange sier at studiene er det vanskeligste de har gjort, men der er jeg uenig.
Det å plutselig begynne på en rigid og streng arbeidsplass hadde en større innvirkning på meg. Plutselig hadde jeg ansvar, og hvis ikke min avdeling leverte så kunne det bety budsjettkutt, og kanskje til og med nedskalering av staben. Jeg brukte det som motivasjon for å få bedre disiplin, og dermed bli flinkere til å gjennomføre det jeg starter på.
Dette har hatt ringvirkninger for livet mitt siden, både profesjonelt og privat.
Selvtillit
Selvtillit er muligens området de fleste blir flinkere, på grunn av yrket vårt. Det krever et visst nivå med selvtillit og besluttsomhet for å stå foran kunden og pitche din idé eller fortelle dårlige nyheter. Selv var jeg konfliktsky og noenlunde sjenert før jeg begynte å jobbe som selger.
De første ukene på jobben var utrolig stressende og jeg klandret ofte følelsen på selve stillingen. Når jeg skjønte at det jeg egentlig var sur på var min egen mangel på selvtillit, ble det enklere å fokusere på å forbedre seg. Som Mark Cuban sier, så bringer hvert «nei» deg ett steg nærmere neste «ja».
Så fort man forstår at avslag ikke gjør deg mindre verdt, begynner man å bygge en mye sterkere selvtillit. Derfor mener jeg at salg og service er perfekte yrker for å trene opp selvtilliten uten at det har direkte konsekvenser på privatlivet ditt. KPI-er og deadlines er gode motivatorer for å jobbe.
Tålmodighet og forståelse
Mange av de klientene som jeg har signert har hatt unnskyldninger for å ikke signere. Med tid så lærer man at det ikke nødvendigvis er unnskyldninger, men heller deres måte å kommunisere frem at de trenger mer tid eller informasjon. Ved å vise klienten oppriktig forståelse så sikrer du kanskje ikke salget, men du har høyere sjanse for god oppløsning.
Nettverk er minst like viktig, så du taper ikke akkurat. Hvis klienten ikke er klare i dag, så kan det hende de husker deg når de trenger løsningene dine.
Uansett utdanning eller karriere, tørr jeg påstå at de fleste evnene jeg har nevnt er relevante. Jeg har selv kjent på drastiske endringer i min karriere og privatliv ved å ta jobben min seriøst og aktivt lete etter utvikling. Det kan godt hende dette blir yrket jeg jobber med resten av livet!
I tillegg har jeg også blitt en mer tålmodig og forståelsesfull kunde. Derfor mener jeg alle burde jobbe i salg eller service i løpet av livet sitt.