Alexander Flesland husker spesielt godt ett salgsmøte som gjorde stort inntrykk.

#direktør-praten

Alexander ga jobben i Danmark en sjanse – i dag er han salgsdirektør

Salgsdirektør, Alexander Flesland, forteller historen om hvordan han endte opp i salgsbransjen.

Publisert

I «Direktørpraten» stiller Salg24 en rekke direktører i salgsbransjen spørsmål om hvilke utfordringer de møter i arbeidshverdagen, ansvaret det innebærer å være direktør, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er salgsdirektør i Atea, Alexander Flesland.

– Hvor jobber du?

– Jeg jobber som Salgsdirektør for Atea i Bergen

– Fortell om din tidligere erfaring.

– Min vei inn til salg var en stillingsannonse (på papir) i Bergens Tidende, med «billett merket» København. Dell søkte etter IT-selgere, og plutselig hadde jeg funnet ut hva jeg skulle bli når jeg ble stor. Det ble fire år i København.

– En fantastisk tid, og en god salgsskole hvor vi jobbet både mot B2C og B2B-markedet. Senere fikk jeg mulighet til å jobbe som Account Executive for Dell med deres forhandlernettverk, og etterhvert offentlig sektor, før jeg begynte som Key Account Manager og senere salgssjef i IT-selskapet Atea.

– Hvilket ansvar har du som salgsdirektør?

– Det viktigste for oss er at vi er relevant, har tillit, og er tilstedet hos kundene våre. Som kaptein på salgslaget er min viktigste oppgave å sørge for at vi har flinke folk som får til nettopp dette. Da skaper vi også gode salgsresultater.

– Hva er det mest krevende i din jobb?

– Det kan være krevende å skape endring og utvikling når det vi gjorde i går, og det vi gjør i dag, fungerer fint. Så det å bevege hele flokken i ett tankesett, og skape varig endring er akkurat passe krevende.

– Hva motiverer deg på jobb?

– Flinke folk som brenner for jobben sin, og kunder som gir oss gode tilbakemeldinger på hvordan vi samhandler med dem og leverer – da stiger euforien og energien noe enormt.

– Hva er det mest inspirerende salgsmøtet du har vært på?

– Det å treffe kunder som vi kan hjelpe er ofte inspirerende, men for meg stikker ett kundemøte seg ut. Vi stod i en lengre og kompleks salgsprosess mot en helseinstitusjon for en del år siden, og våre forberedelser og prestasjon i prosjektmøtet var helt avgjørende for å lande salget. Mestringsfølelsen jeg satt igjen med etter å ha stått utenfor komfortsonen i lang tid, og ikke minst det å kunne tilføre helt konkret og reel verdi til et samfunnsprosjekt – det gav mening.

Powered by Labrador CMS