Simab Ghazanfar i Ekstern Partner har en egen strategi for å ansette nye ledere i selskapet.

Slik skaper de ekstra motivasjon blant sine ansatte

Simab Ghazanfar og Ekstern Partner ønsker å være et ledende byrå innen salg og kundeservice. Kompetansen bygger de i stor grad internt.

Publisert

Ekstern Partner ble opprettet i februar i 2017. Ghazanfar er daglig leder med lang erfaring fra salgsfaget.

– Jeg startet allerede i 1998 med salg. Da jeg ble ordentlig voksen ville jeg starte noe eget, og Ekstern Partner ble til, forteller han.

Ambisjonene deres skal det ikke stå på. Ved å følge sine fire grunnverdier, kompetanse, kvalitet, seriøsitet og unikhet, vil de markere seg i bransjen.

– Vi stiller kvalitetskrav til hvem vi ønsker å jobbe på vegne av. En del produkter og tjenester som kan selges, har ikke god nok kvalitet. Fortum-konsernet er vår store kunde, og vi har for alvor begynt å bevege oss inn på B2B-markedet. I tillegg samarbeider vi med litt unge og fremadstormende bedrifter, som Tidbit og Trinax, sier Ghazanfar.

Verdiene deres er de åpne om. Ekstern Partner ønsker å hjelpe sin egen bransje med å få et bedre rykte, og med å heve kvaliteten.

– Vi er i en bransje med et ganske variabelt rykte og en del useriøse aktører. Vi ønsker å være blant de seriøse, og da må vi ha noen kjerneverdier. Kvalitet er utrolig viktig, fordi det ligger så mye mer i det vi driver med enn bare salgssamtaler. Vi jobber for å bli oppfattet og lagt merke til på en god måte, både av oppdragsgivere og kunder. Da må vi representere varemerkene på en god måte, sier Ghazanfar.

For å lykkes i å nå sine mål, må arbeidet gjøres grundig. Helt fra en avtale inngås og i løpet av selve gjennomføringen av prosjektet, må dette være i fokus.

– Ja, jeg føler at vi bidrar til å løfte bransjen. Gjennom mine år har jeg sett mye bra og mye som ikke er fullt så bra. Men jeg er helt med på oppfattelsen om at det har skjedd en bedring i de senere årene. Mange gjør en innsats for nettopp dette, sier han.

Ekstra motivasjon

Alle ansatte i byrået skal vite at de har en god sjanse til å stige i gradene. Derfor henter Ghazanfar og Ekstern Partner alltid ledere fra egne rekker.

– Det gir de ansatte en mulighet. Her er det mulig å skape en karriere, og vi opplever at dette gjør noe med seriøsiteten blant selgerne. Det er heller ikke bare noe vi sier, men noe som vi faktisk har gjort i flere år. Det er en del av strategien vår, rett og slett, sier han.

Dette mønsteret gir også en grunnleggende stabilitet. De som tiltrer i lederroller kjenner kulturen innad i Ekstern Partner godt, og har selv vært i de andre rollene i byrået.

– Vi føler at kulturen vår blir mer etablert. Det ene henger sammen med det andre, og vi har folk som har jobbet her i flere år. Vi er samstemte og konsekvente. Vi har for eksempel aldri konkurranser innad som går på bruttosalg, da det ikke er i tråd med våre verdier. De nye som kommer hos oss kan konkurrere nesten på lik linje som de som har vært her i tre år, forteller Ghazanfar.

Vokser med sine kunder

Ekstern Partner bygger på en offensiv tankegang. Sammen med sine oppdragsgivere ønsker de å finne de nye salgskanaler og løsninger.

– Jeg kan bruke Godtlevert som eksempel. Da jeg kom inn dit for første gang satt vi på Fornebu med ti kvadratmeter. De måtte bli større, og ønsket å finne potensielle kunder ved å gå fra dør til dør og delta på messer. De gjorde hele den regla, og vi følte at vi vokste sammen med dem. Med Tidbit og Trinax, to selskaper som ikke har erfaring med den typen salg som vi driver med, finner vi også nye formler og løsninger, sier Ghazanfar.

En viktig del av grunnlaget for at dette kan skje, er ved at Ekstern Partner også setter krav til hva de selger. Det kan bransjen bli bedre på, mener han.

– Jeg tror det kan være et problem, blant annet fordi det er mange unge mennesker i denne bransjen. De er dyktige selgere, og vil ha hele kaka sjøl. Da tenker de ikke konsekvensene av å selge kvasiprodukter. Det er ikke alltid så lett å hente inn ordentlige avtaler, og noen føler nok at de må ta det de får, avslutter Ghazanfar.

Powered by Labrador CMS