Amazon saksøker 10 000 Facebook-administratorer for falske produktanmeldelser
– Med dette søksmålet går vi et steg videre for å avdekke bakmenn som opererer på sosiale medier.
Netthandelsgiganten Amazon har gått til sak mot administratorene av over 10 000 Facebook-grupper som formidler falske produktanmeldelser. I gruppene blir medlemmene tilbudt penger eller produkter for å skrive falske anmeldelser i Amazons nettbutikk.
Falske anmeldelser
Produktanmeldelser er en av grunnsteinene i Amazons suksess. Tilbakemeldinger fra kunder som allerede har kjøpt et produkt veier veldig tungt i kjøpsøyeblikket. Amazon var en av pionerene i bransjen, da de i 1995 åpnet opp for ar kunder kunne anmelde produkter de hadde kjøpt. Falske anmeldelser har imidlertid vært et problem hele tiden. Et problem som vokser hvert eneste år.
– Vi fjerner millioner av mistenkelige anmeldelser før de blir synlige for kundene. Med dette søksmålet går vi et steg videre for å avdekke bakmenn som opererer på sosiale medier, sier Amazon-direktør Dharmesh Mehta i en pressemelding.
Hensikten med søksmålet er å få tilgang til informasjon som avslører bakmennene, og få fjernet anmeldelser som er skrevet på oppdrag for disse. Gruppene har formidlet falske anmeldelser på Amazons plattform i USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og Japan.
43 000 medlemmer
I gruppene blir medlemmene tilbudt betaling i form av penger eller produkter for å skrive positive anmeldelser om varer som selges i Amazons nettbutikk. Amazon har i flere år rapportert slike grupper til Meta (Facebook), som har fjernet over halvparten av gruppene. Søksmålet omfatter alle gruppene Amazon har identifisert siden 2020.
En av gruppene Amazon har identifisert i søksmålet er «Amazon Product Review», som hadde over 43 000 medlemmer før den ble fjernet av Meta tidligere i år. Gruppens administratorer unngikk å bli oppdaget tidligere ved å bytte ut bokstaver i tekstene de skrev, så Metas kunstige intelligens ikke fanget opp hva som var hensikten med gruppen.
Amazon har over 12 000 ansatte som jobber med å forhindre svindel og misbruk på plattformen. I 2020 fjernet de over 200 millioner falske produktanmeldelser.