NBER Summer Institute har undersøkt effekten av falske anmeldelser i nettbutikker.

Falske anmeldelser koster nettbutikk-kunder dyrt

En engelsk undersøkelse avslører at vi lar oss lure av falske anmeldelser i nettbutikkene. Vi kjøper dårligere produkter og betaler overpris. De som har mest erfaring med nettbutikker er mest lettlurte.

Publisert

Det er en kjent sak at falske anmeldelser er et stort problem for netthandelen. For ukjente leverandører er positive omtaler en viktig kilde til økt salg. Da kan det være fristende å belønne folk for å skrive falske positive produktanmeldelser som en del av markedsføringen.

Verdens største nettbutikk, Amazon, bruker store ressurser på å bekjempe problemet. Et analysebyrå estimerte at hele 42 prosent av anmeldelsene på Amazon gjennom julehandelen i 2020 var falske.

Konsekvenser

NBER Summer Institute presenterte nylig en undersøkelse som setter tall på hvilke konsekvenser falske anmeldelser har for oss kunder. 10 000 engelske netthandelskunder ble presentert for fem ulike produkter i en Amazon-liknende nettbutikk. Ett produkt var av ekstra god kvalitet, ett var av ekstra dårlig kvalitet og de tre andre var av middels kvalitet.

Deltakerne ble delt i seks grupper, hvor fem ble presentert for ulike varianter av falske anmeldelser. Den siste gruppen fikk kun se ekte anmeldelser, og fungerte som kontrollgruppe. Et tilfeldig utvalg av deltakerne fikk opplæring i hvordan de kan kjenne igjen falske anmeldelser før de deltok i undersøkelsen. Resultatene var tydelige:

  • Falske anmeldelser gjør oss 7 prosent mer villige til å velge det dårligste produktet fremfor de som var av bedre kvalitet.
  • De som så falske anmeldelser var villige til å betale 12 prosent mer for produktene.
  • De som fikk opplæring i hvordan de skulle kjenne igjen falske anmeldelser var 42 prosent mindre mottakelige for falske anmeldelser.
  • De som handler ofte i nettbutikker lot seg påvirke i større grad enn de som er mer skeptiske til netthandel.

Opplæring gir effekt

Det er med andre ord tydelig at falske anmeldelser ikke bare påvirker hvilke produkter vi velger å kjøpe, men også hvor mye vi er villige til å betale for dem. Jo oftere vi handler på nett, desto lettere er vi å lure. Det er litt overraskende, siden man skulle tro at erfarne netthandlere var mer på vakt.

At opplæring i hva som kjennetegner falske anmeldelser gir en såpass stor effekt, viser imidlertid at det er mulig å redusere konsekvensene av problemet. Det er noe nettbutikker bør vurdere å bidra med ovenfor sine kunder.

Powered by Labrador CMS