Sabrina mener mangfold er viktig i salgsbransjen
– Det fremmer kreativitet, nytenkning og ikke minst lønnsomhet.
I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.
Neste ut er Key account manager i Amedia Salg og Marked, Sabrina Bashir Asim.
– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?
– Mitt første møtet med salg var på Kiwi Lilleaker da jeg var 14 år. Jeg passet på at frukt -og grøntavdelingen skulle se delikat ut til enhver tid. Det var en aha-opplevelse for meg som 14-åring at frukten hadde en egen ansatt som skulle sørge for mersalg.
Det aller første hardcore møtet med salgsbransjen var da jeg jobbet på utgående nysalg i Eniro. Målet var å konvertere alle bedrifter fra katalog til Gule Sider digitalt. Jeg ringte enormt mange - og det gikk så det suste. Senere søkte jeg meg over til portefølje-felt og jobbet med større nasjonale kunder.
– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?
– Jeg har jobbet målrettet fra jeg var en ung jente. Jeg forsto tidlig at kommunikasjon, struktur og tilpasningsevne var mine sterke sider, pluss at jeg var teoretisk flink på skolen.
Jeg har gjort mye forskjellig før jeg fikk jobb som KAM i Amedia. Fra å jobbe som telefonselger i Eniro, studere medisin på UiO, jobbe som rådgiver i Storebrand, til mastergrad i økonomi og ledelse fra BI. Det er en reise hvor jeg har tilegnet meg mye kunnskap og erfaring som jeg bruker aktivt i jobben i dag.
– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?
– For å ha ekstraordinær kapasitet i dagens «tidsklemme-samfunn» må man frigjøre tid, og det mener jeg man gjør ved å være strukturert. Man kan trekke en parallell mellom grad av kapasitet og aktivitet på jobb. Har man ambisiøse mål, må man være strukturert og effektiv.
En annen ting som jeg tror er viktig i salgsbransjen, er mangfold på arbeidsplassen. Det tror jeg fremmer kreativitet, nytenkning og ikke minst lønnsomhet. Det finnes så mange flinke folk, som kanskje ser annerledes ut, men som evner å tenke utenfor boksen. Selv om de er kvalifiserte nok til jobben, er vi kanskje ikke åpne nok for å ønske noe annerledes velkommen. Jeg tror dette kan være med på å øke vår forståelse av våre kunders utfordringer og behov.
– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?
– Det er en gammeldags fordom at selgere er sleipe eller «in it» for sin egen vinning. Dette mener jeg er utdaterte tanker. En selger anno 2022 er bedriftens profesjonelle ansikt utad, en ambassadør som kommuniserer merkevaren ut i markedet.
Salgsapparatet kjenner på pulsen i markedet, og kan hele tiden melde tilbake til bedriften når det gjelder behov for innovasjon, effektivisering eller endringer og tilpasninger som bedriften må gjøre for hele tiden å være relevant for kunden. En utrolig viktig rolle som jeg mener er en del av bedriftens bærebjelker.
– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?
– Ambisjoner har jeg, så gjenstår det bare å se hvor veien fører hen. Det viktigste er å gjøre en solid innsats der man er i dag. Det i seg selv er en ambisjon.
– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?
– Jeg snakket en god stund med en kunde om en helt annen bransje enn den kunden jobbet i. Jeg trodde vedkommende var en annen fordi de hadde likt fornavn. Vi fikk dog en god kjemi og kunne heldigvis le av det sammen.
– Har du noen forbilder i bransjen?
– Her må jeg nevne pappa Bashir som har en stå-på-vilje i det uendelige. Han har jobbet på samme arbeidsplass i salgsbransjen i Oslo, kontinuerlig siden han kom til Norge i 1971, mandag til lørdag, uten en eneste fridag. Vi flyttet fra Majorstuen til Ullern, hvor vi vokste opp på 90-tallet, fordi han hadde hørt at vestkanten er et fint sted for barn å vokse opp på.
På Ullern husker jeg vi feiret at vi var gjeldsfrie da pappa fylte 40 år. Pappa har over årene bygd opp en stor eiendomsportefølje, 100 prosent self-made – med mamma ved sin side selvfølgelig. Et forbilde som ved handling har vist hvilke frukter ens drivkraft og viljestyrke kan gi.
– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?
– Jeg synes det er givende og gøy å generere inntekter til bedriften. Jeg er ansvarlig for en kundeportefølje og har gjennom Amedia tilgang til en stor verktøykasse, noe som gjør det ekstra spennende å jobbe med å forstå kundenes utfordringer, skape verdi og ikke minst effekt på våre kommersielle flater.
Samtidig får jeg jobbe med mange dyktige og fine folk som jeg kan lære mye av. Så skjer det jo hele tiden mye nytt i mediebransjen og det gjelder å fylle på med det man kan av kunnskap. Knowledge is power.