Detaljhandelen i Norge går ned
Totalt gikk detaljhandelen i Norge ned med 1,1 prosent fra januar til februar. Noe av årsaken til nedgangen kom fra dagligvarebutikker.
– Under pandemien har nordmenn brukt mer penger på varer og mindre på tjenester. Nå som samfunnet har åpnet opp igjen, reverseres mange av endringene i handlevaner som skjedde under nedstengingen, sier rådgiver Anders Falla Aas i Statistisk sentralbyrå (SSB).
Det største bidraget til den samlede nedgangen i februar kom fra dagligvarebutikker. Omsetningsvolumet faller imidlertid fra høye nivåer under pandemien og ligger fortsatt høyere enn før pandemien.
– Nedgangen for dagligvarebransjen har antakelig en sammenheng med gjenåpningen av samfunnet i februar. Etter at smitteverntiltakene ble opphevet i midten av februar, er det flere som spiser ute på restauranter og i kantiner. Samtidig har det også blitt lettere å dra over grensa til Sverige for å handle igjen, sier Falla Aas.
Salg av byggevarer og elektronikk bidro også til nedgangen. På den andre siden hadde klesbutikker og møbelbutikker en økning i februar.
– Det er gledelig at bransjer som har slitt på grunn av nedstengningene, kommer raskt tilbake igjen, og dette er også en del av den store justeringen tilbake mot normalen etter pandemien, sier leder for bransjepolitikk Jarle Hammerstad i Virke.