Andre Myhren har lang erfaring fra salgsbransjen. Nå hjelper han unge jobbsøkere inni bransjen.

Dette mener CVguru du bør gjøre hvis du ønsker å stige i gradene i salgsbransjen

– Det viktigste du gjør som ny selger i en bedrift, er å sette deg konkrete mål for hva du ønsker å oppnå.

Publisert

Andre Myhren har jobbet i salgsbransjen i 15 år. Nå er han daglig leder i CVguru AS, som driver med karriereveiledning og bistår jobbsøkere med å skrive søknad og CV.

Han forteller at flertallet av henvendelsene han får, kommer fra ansatte i salgsbransjen, og at det er følgende spørsmål som oftest går igjen:

  • Hvordan jobber man seg opp fra selger til salgsleder?
  • Mange av kollegene mine har sluttet. Er salgsbransjen en trygg karriereretning?
  • Jeg har jobbet som Account Executive i et selskap i to år. Det føles som det vil ta lang tid før jeg klatrer videre. Burde jeg søke ny jobb?

– Det vi pleier å svare på spørsmål om hvordan man jobber seg opp fra selger til salgsleder, er at du må være målbevisst fra dag en. Det viktigste du gjør som ny selger i en bedrift, er å sette deg konkrete mål for hva du ønsker å oppnå, poengterer Myhren.

Han oppfordrer selgere til å sette seg både kortsiktige og langsiktige mål. Et kortsiktig mål kan være at du skal klare å bli månedens selger, men at du på sikt ønsker bli salgsleder.

– Du bør fortelle lederen din om målene du har satt deg. Når du forteller det, viser du at du er målrettet og har et brennende ønske om å lykkes. I tillegg gir det deg mer eierskap til de målene du har satt deg, og det blir lettere for lederen din å legge en plan for hvordan han/hun skal utvikle deg for at du skal klare det.

Han mener en av de største feilene selgere gjør, er at de kun tenker på salg og måloppnåelse, men at de glemmer å involvere lederne.

– Vær en fanebærer

– Hvilke anbefalinger har dere til selgere som er utålmodig og vil nå langt på kort tid?

– Vi anbefaler å lage en 30, 60 og 90-dagersplan. Det kan være smart. I tillegg må du lære deg kulturen i selskapet, og skjønne hva som er viktig. Tenk løsningsorientert. I salgsbransjen skjer det endringer hele tiden, og da hjelper det ikke å melde seg på hylekoret og klage over at man må endre arbeidsvanene sine. Du må tenke på løsninger selv.

Han oppfordrer også selgere til å dele sin egen kunnskap med kollegaene sine, og være en fanebærer for selskapet. På den måten vil du bli lagt merke til i organisasjonen.

Myhren forteller at han stadig lar seg begeistre av selvdisiplinen blant de beste selgerne.

– De som lykkes, bruker gjerne en time hver kveld til å se på YouTube-videoer for å bli bedre. De opererer på samme måte som idrettsutøvere, og det er jo ingen tvil om at salg er konkurransedrevet. Navnet ditt står ved siden av resultatene dine på tavlen til enhver tid – det er brutalt ærlig.

– Ta tempen på staben din

Som nevnt over, er det mange som lurer på hvorfor de ikke stiger i gradene, og om de burde se seg om etter noe annet. Her mener Myhren salgslederne må gå i seg selv.

– Det er høy turn-over i salgsbransjen, og det er synd, for det er vanskelig å få tak i gode selgere. Den største prosentandelen av ledige stillinger som ligger ute, er innenfor salg, sier han og fortsetter:

– Så hvis du drivet et selskap, og du sliter med å rekruttere, hvorfor vurderer da dine ansatte å slutte, spør han.

Han mener mye av svaret er en ledelse som ikke kommuniserer godt nok med selgerne sine.

– Finn ut hvordan det går med de ansatte. Lytt til selgerne, slippe til på de ukentlige møtene. Finn ut av hvordan de har det, og hvilke utfordringer de møter. Alle er forskjellige og må coaches på forskjellige måter. Når man skaper en tillitsplattform mellom salgsleder og selger oppdager man ofte hva som foregår i organisasjonen. På den måten kan man tilrettelegge tiltak som øker salget og trivselen. Ta tempen på staben din – ellers mister du gode folk.

Powered by Labrador CMS