Markedssjefens tips til deg som studerer markedsføring
Markedssjef for Hunderfossen, Espen Stensvold Rønning, tror at en bakgrunn innenfor salg kan være fornuftig hvis du vil lykkes med markedsføring.
I «Markedspraten» stiller Salg24 en rekke personer i markedsføringsbransjen spørsmål om hvilke egenskaper de tror er viktig for å lykkes i bransjen, deres stolteste øyeblikk, og hvordan de jobber for å bli best på markedsføring.
Neste ut er markedssjef, Espen Stensvold Rønning.
– Hvor jobber du?
– Jeg jobber for Hunderfossen, med spennende merkevarer som Hunderfossen Eventyrpark og Barnas Gård, i tillegg til Hundefossen Hotell og Hunderfossen Camping.
– Fortell om din vei til jobben som markedssjef.
– Etter utdannelsen på BI jobbet jeg som medieselger i Oslo for blant annet E24, frem til jeg flyttet tilbake til Lillehammer. Da fikk jeg oppgaven av regionsavisen Gudbrandsdølen Dagningen om å «ta tilbake» noe av den tapte annonse-omsetningen. Løsningen på det ble å starte digitalbyrået; tur.digital, som ganske raskt vokste til seks ansatte. Her fikk vi mange av Innlandets største annonsører på kundelisten og vi bisto disse med sosiale medier, søk, innholdsproduksjon og utvikling av nettsider. Etter at et stort troll hadde trampet ned markedssjefen på Hunderfossen bestemte jeg meg for å søke. Heldigvis fikk jeg jobben!
– Hva er de viktigste egenskapene til deg som jobber med markedsføring?
– Jeg tror du er avhengig av å ha en god forretningsforståelse i bunn. Derfor tror jeg en bakgrunn fra salg er veldig fornuftig. Slik verden er blitt nå, så kommer du ikke unna god teknisk innsikt. Du må forstå hva som genererer trafikk og butikk, samtidig som du selvfølgelig bør ha kreativiteten til å skape historier og fortellinger.
– Hva motiverer deg i din jobb?
– På Hunderfossen er det aller morsomste å skape gode opplevelser for våre gjester, både før, under og etter besøket. Jeg synes det er veldig gøy å kunne få jobbe sammen med et svært kompetent lag her på Hunderfossen. I tillegg til alle på huset, er vi heldige å ha gode samarbeidspartnere som er med å bidrar sterkt til å styrke merkevaren Hunderfossen.
– Fortell om ditt stolteste øyeblikk som markedssjef.
– Det må vel være da jeg etter en lang og krevende prosess klarte å få Næringsminister Iselin Nybø til å åpne årets nye attraksjon, Reodor Felgens Hyperaksellerator. Det ble en solid pressedekning både nasjonalt med NRK, TV2 og P4.
– Hvordan jobber dere for å være best på markedsføring?
For vår del handler det om å fortelle historier og gjøre vårt eventyr-univers levende. Samtidig som vi skal ligge langt fremme når det gjelder hvordan vi bruker teknologi og data til å skape en eventyrlig kundereise for våre gjester.
– Hva er dine tre beste tips til de som tar markedsføringsutdannelse i dag?
– Sørg for å få praktisk erfaring i tillegg til studiene slik at du kan være en ressurs fra dag en. Har du anledning til å ta sertifiseringer fra de relevante teknologileverandørene – så tror jeg det er et pluss.