Mestergruppen inngår samarbeid med norsk proptechselskap
Selskapet Placepoint tilbyr analyseverktøy for kart- og eiendomsdata. Mestergruppen skal nå ta i bruk verktøyet i forbindelse med boligprosjekter.
Dette kommer fram i en pressemelding.
– Digitalisering er et viktig satsningsområde for Mestergruppen. Vi har vært på jakt etter et godt og effektivt verktøy for tidligfase feltutvikler der man raskt og med godt faktagrunnlag kan ta stilling til mulighetene og lønnsomheten i et prosjekt. Kombinasjonen av mye relevant informasjon, 3D boligkart og skisseverktøy, i tillegg til god visualisering av potensielle muligheter i et utbyggingsprosjekt, er hovedårsaken til at vi har inngått dette samarbeidet med Placepoint, sier Stine Røsand, direktør for utførende kjeder i Mestergruppen.
Placepoint på sin side er svært tilfreds med å kunne inngå et samarbeid med en så tung eiendomsaktør.
– Samarbeidet med Mestergruppen er av stor betydning for oss på flere nivåer. Naturligvis ser vi på dette som en tillitserklæring, og en attest på at den utviklingen som foregår hos oss hver eneste dag er etterspurt av betydningsfulle aktører i vår bransje, sier Peder Sunde som er daglig leder i Placepoint.
Sunde mener at eiendomsmarkedet i Norge er overmodent til å omfavne automatisering og digitalisering av prosesser som tradisjonelt er kjent for å være manuelle og tidkrevende.
– Ikke minst er det økende interesse nå som markedet er på vei inn i en mer krevende periode, og har behov for å effektivisere og redusere risiko for å gjøre kostbare feilinvesteringer, sier Sunde.
Mestergruppen har fire boligkjeder med til sammen over 300 medlemsbedrifter. Målet er at løsningen Placepoint tilbyr skal gi verdi for de aller fleste av disse.