Dette er verdens beste B2B-reklame
Sherwin-Williams gjorde reint bord i verdens største reklamefilmfestival. Norsk film fikk sølv.
Amerikanske Sherwin-Williams Coil Coatings vant gull for sin «Speaking in Colors».
Dette er første gang det er en egen B2B-kategori i Cannes Lions, selv om det har vært snakket om siden 2013.
– Jeg er bare glad for at B2B blir anerkjent, og at det er en plass ved bordet for oss her på festivalen. B2B er ikke en liten underkategori – det er en egen greie. Byråene fortjener sin egen kategori, bedriftene fortjener sine egne kategorier, så det er flott at festivalen anerkjenner det. Jeg kan ikke komme på en eneste annen festival som dedikerer plass på podiet til B2B, sier jurylederen for Creative B2B-klassen under Cannes Lions, Paul Hirsch, Chief Creative Officer i Doremus, til Salg24.
– Det er utrolig spennende, og dette kommer til å inspirere kreatørene, byråene og klientene. Det er dette som skal til for å gjøre en bedre jobb for B2B – det å se at jobben man gjør med markedsføring blir anerkjent.
– Så det du sier er at B2B-markedsføringen i dag ikke er god nok?
– Nei, jeg tror ikke det. Men jeg tror heller ikke B2B har den kreative forpliktelsen som markedsførere og byråer i B2C har. Det mener jeg er noe som må jobbes med, sier han.
Gull og sølv til Norge
Det ble delt ut 14 priser i den nystartede B2B-kategorien. Grand Prix, som er den gjeveste prisen, gikk til amerikanske Sherwin-Williams Coil Coatings for deres «Speaking in Colors».
Det ble også delt ut tre gull til Spotify, D`ieteren og Dole sunshine company + Ananas Anam. Norske Apriils kampanje for Strahls uknuselige glass fikk en høythengende sølvløve i konkurransen som får bidrag fra hele verden. Totalt har det kommet inn 25 000 bidrag til konkurransen, og Norge har i skrivende stund sikret seg ett gull til TRY Reklame, i tillegg til Apriils sølv.
Nå håper byråtoppen Hirsch at dette er starten på noe bedre og større innenfor B2B-markedsføring.
– Jeg håper dette inspirerer byråer til å satse mer, og får klientene til å gjøre en bedre jobb.
Hirsch legger ikke skjul på at han likte Apriils bidrag svært godt.
– Vi elsket den i juryrommet! Vi syntes de løste et svært konkret problem, og de gjorde det med kreativitet og på en måte som du ikke kan slå. Du kan ikke ha en bedre produktdemonstrasjon enn det de hadde – og påvirkningen var tydelig. Det var hardt å motstå den i rommet, og de gjorde det med humor, sier Hirsch til KOM24.
– En jævla god jobb
Hirsch sier at han elsker det faktum at dette er en kampanje som har kostet svært lite. Doffen Trellevik, kreativ leder i Apriil Reklame fortalte KOM24 på onsdag at det eneste de har kjøpt inn til denne kampanjen var frimerker og en sprittusj.
– Det er det som gjør det perfekt. Noen hadde en idé, de gjennomførte den, og det koster lite å komme med en god idé. Grand Prix-vinneren tok tid, kostet penger, og krevde testing. Her stoler vi på produktet, sier Hirsch.
Han sier at B2B-markedsføring ofte er tørt og kjedelig, men at Apriil ikke gikk i den klassiske fellen ved å fortelle om hvor sterke glassene er, men at de bare viste det.
– Hvor langt unna å kjempe om gull var den?
– Det er et godt spørsmål. Det var mange ting å ta hensyn til. Kanskje hadde den ikke dybden som skulle til, kanskje manglet den andre B2B-komponenter som løftet den opp til et visst nivå. Det er vanskelig å sammenligne alle fire gullvinnerne, for de er svært ulike.
– Jeg tror vi alle var enige om at det var en god jobb. En jævla god jobb. Det var det som var stemningen i juryrommet. Om det hadde vært en «folkepris», så tror jeg dette hadde vært reklamen som stakk av med den, sier han.