Babar Razzaq er gründeren av HMS Partner Norge AS.

#Sommerpraten

HMS Partner mistet sin største kunde: – Jeg lærte masse av det

Babar Razzaq mener det er trist at man noen ganger konkurrerer på pris fremfor service.

Publisert Sist oppdatert

I «Sommerpraten» stiller SALG24 en rekke personer i salgsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker å lykkes i bransjen.

Neste ut er gründer av HMS Partner Norge AS, Babar Razzaq.

– Har du pass?

– Jeg har pass.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Vi skal til Hellas og Tyrkia i to uker, også er det Norway Cup. Jeg er trener for 10-åringen. Avslutningsvis er det den årlige MC-turen med klubben. I år skal vi helt til Nordkapp. Hektisk juli, men når alt det er over, er jeg klar for å komme i gang med jobben. Vi har masse nytt på gang, og det er dritkult.

– Hva er ditt beste sommerminne?

Seks kjappe:

Fjell eller strand: – Fjell med MC

Fly eller tog? – Fly

Caps eller bøttehatt? – Caps

Softis eller kuleis? – Kuleis

På grillen: Fisk eller kjøtt? – Kjøtt

Øl eller vin? – Moctail

– De beste sommerminnene er vel somrene i Drøbak på begynnelsen av 90-tallet. Da jobbet jeg i oppvasken på restauranten til far hele sesongen. Husker jeg så fram til pausene med is og bading i badeparken i Drøbak. Gode minner.

– Hva er din beste salgspitch/salgsapproach?

– Dersom du er i tvil, så er du ikke i tvil. Husk, jeg jobber med HMS. Ingen premisser her.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i framtiden

– Her ønsker jeg å få fram vår salgssjef Rolf Tvinde. Nå som han har fylt 50 år, virker det som om han bare blir yngre og yngre. Han har en energi jeg ikke har sett makan til. 120 reisedager i året pluss eget distrikt og portefølje. Han er en maskin som kommer til å dure i mange år framover.

– Når tryna du sist på jobb?

– Det var vel i fjor vinter da jeg forsøkte å lande en nasjonal avtale men en kunde vi har flere steder rundt omkring i landet. Det endte opp med at vi mistet kunden. Vi ble sammenlignet på pris og ikke servicen vi utførte. Selv om avdelingene ville fortsette med oss, ble det bestemt fra sentralt hold at de skulle bruke egne innkjøpskanaler på HMS. Det er ikke alltid at det er de store avtalene som er tingen. Da blir ofte fokuset på pris, og ikke selve tjenesten som følger med. Her lærte jeg masse.

– Hva er ditt beste råd til unge mennesker som ønsker å lykkes i salgsbransjen?

– Mitt beste råd er å innarbeide seg rutiner. Komme seg opp tidlig, ha god tid til en digg frokost og sette høygir først når man kommer på jobb. Jobbe strukturert og målrettet med en plan i hodet. Løfte seg selv og alle de rundt deg. Godt arbeidsmiljø er veldig viktig. Har du gode rutiner og trives på jobben er veldig mye gjort.

Powered by Labrador CMS