Tidligere radioselger avslører sine beste råd for å bli hørt i podkastreklame
Kine Wølneberg anbefaler lyd for å bygge mental tilgjengelighet for kundene sine.
I den nyeste episoden av podkasten «Bli Hørt!», hvor dagens tema er lyd i kundens mediemiks, avslører Kine Wølneberg sine beste råd til annonsørene.
Wølneberg er Client Lead og ansvarlig for broadcast i RED Dentsu X, og forteller hvordan hennes bakgrunn som radioselger har vært med på å forme henne som person, og hvordan hun anbefaler lyd for å bygge mental tilgjengelighet for sine kunder.
Utfordringen for alle mener hun er å finne riktig lyd i mediemiksen for å bygge mental tilgjengelighet for både eksisterende og fremtidige kunder. Hun ønsker å lære opp kunder til at når det oppstår et behov så skal vedkommendes merkevare være den som blir tenkt på. I det fragmenterte markedet mener Wølneberg det er viktig å skille kommunikasjonen på de ulike plattformene.
– Hente oppmerksomhet
Når programleder Lise Lillevold spør hva hun bruker de ulike plasseringene av lyd til, svarer Wølneberg at hun bruker radio for å nå bredt, mens hun utnytter podkast for å hente oppmerksomhet.
Her er hennes viktigste tips til annonsering i podkast:
1. Vurder om behovet er native spot for å få det personlig.
2. Reklame i podkast må være rolig og snakke podkastens «språk».
3. Ønskes det en bred dekning – gå for radio.
På spørsmål om hva hun mener er en vellykket kampanje der lyd har vært med i miksen svarer hun følgende:
– Vi diskuterer dette med hver eneste kunde. Vi er vant til å snakke om rekkevidde, altså hvor ofte de har hørt kampanjer og hvor mange som er truffet.
– Babompibom
Men Wølneberg ønsker å gå mer i dybden gjennom tester, eksempelvis Penetrace testing hvor man kan måle oppmerksomheten til lytteren og avsenderidentitet.
– Når man har de parameterne kan det si noe om den effektive rekkevidden, og da kan vi snakke mer om effekten.
Hun mener det handler om dokumentasjon, dokumentasjon og dokumentasjon.
Når Lillevold spør hvilke merkevarer Wølneberg kjenner best igjen, svarer hun at det er Farris og 1881 som kommer først i tankene. Samtidig snakker Wølneberg om lydidentiteten til Byggmakker.
– Ved å bruke «babompibom» som et element i lydidentiteten til Byggmakker viste alle tester at det var den sterkeste asseten til byggevarekjeden.
Testingen er en viktig del i markedsføringsstrategien til Wølneberg når hun jobber med kundene sine.