Slik lar de kunden ta praten
Dialog har spesialisert seg innenfor lojalitetssamtaler på vegne av humanitære organisasjoner.
Terje Schea jobber som daglig leder i Dialog. Han har lang erfaring fra humanitært arbeid, og det var slik grunnlaget for callsenteret oppsto.
– Vi startet for ti år siden, og har jobbet med lojalitetssamtaler på vegne av slike organisasjoner siden da. Jeg tror vi er den del av et større skifte innenfor telemarketing, da det før handlet om å ringe så mange som mulig. Nå handler det mer om hvilket inntrykk man etterlater hos kunden, og for oss er det viktig å ta godt vare på hver eneste giver, forteller Schea.
Med årene har de tilegnet seg kunnskap om hvordan en giversamtale bør foregå. Nå er Dialog en av de ledende aktørene på akkurat dette området.
– Norge er et lite land, og det er sånn sett et lite marked. Da må vi bygge relasjoner til folk. Selv om vi alltid vil ønske å få den vi snakker med til å gjøre noe, er det ikke bare et salg. Det er like viktig hva som skjer etterpå, hvis giveren vi har snakket med sitter igjen med en god følelse har vi nådd vårt mål, sier Schea.
Selgere er ofte vant til å styre praten med en kunde selv. Hos Dialog lar de derimot ofte giveren fortelle om sine tanker. Og selv om dette egner seg ekstra godt når det gjelder humanitære organisasjoner, tror Schea at flere kunne gjort noe lignende.
– Vi gjennomfører noen typer samtaler som ingen andre gjør. Disse kaller vi for takke- og innsiktsamtaler. Da ringer vi til gode givere for å si takk og for å få innsikt i hvor deres engasjement kommer fra. Hvis det for eksempel handler om en miljøorganisasjon, vil giveren gjerne ha flere synspunkter rundt det. Folk opplever at de får snakket om sin hjertesak. I slike samtaler ønsker vi bare å få kunden til å prate. Men dette kommer også den bestemte organisasjonen til gode, da de får informasjon og utfyllende tilbakemeldinger om sitt arbeid, forteller han.
Gjør en forskjell
Dialog består nå av 24 ansatte. Schea sier at også i andre sammenhenger ønsker å føre en mer normal samtale med de ulike giverne.
– Vi er på jakt etter folk som er opptatt av den gode samtalen, og de som har erfaring med å ha en dialog med folk. Det er viktig å være trygg på mennesket på den andre siden av røret. Det krever noe å kunne høre om vedkommende har god tid eller er i godt humør, og deretter tilpasse samtalen. Det er nettopp derfor vi heter Dialog, og ikke Monolog, ler han.
Flere av Dialogs ansatte har også gitt tilbakemelding om at jobben gir dem noe ekstra.
– Mange sier det når de søker jobb hos oss. Det at vi jobber med store og kjente norske humanitære organisasjoner betyr noe for dem, og vi legger også vekt på det til daglig. Den som jobber her er med på å gjøre en forskjell, og det er jo grunnen til at vi har valgt oss denne bransjen, sier Schea.