Linn var i ferd med å gi opp salg – dette fikk henne til å snu
– Vi hadde faste salgsmøter hvor en vesentlig del av agendaen var å se på omsetningen til hver enkelt. Min var på 0 kroner uke etter uke.
I 2017 fikk Linn Christensen sitt første salgsbudjsett. De siste fem årene hadde hun jobbet som konsulent, og da hun fikk salgsansvar i den nye stillingen, var hun supermotivert.
– Vi var en gjeng på Stavangerkontoret, hvor alle bidro og jobbet mot et felles mål. Det var kjempekjekt. Vi tok på mange måter vår egen medisin. Vi solgte forbedringsprosjekter, som skulle gi klare effekter for kundene, og vi brukte de samme verktøyene i vår egen bedrift, forteller Christensen til SALG24.
Hun beskriver det som lærerikt og kjekt de første tre månedene, men så begynte hun å kjenne på presset.
– Vi hadde faste salgsmøter hvor en vesentlig del av agendaen var å se på omsetningen til hver enkelt. Min var på 0 kroner uke etter uke. Jeg er en person som liker å gjøre det bra, og som kjente på nederlaget av at det lyste rødt på noe jeg hadde ansvar for. De andre leverte store summer, og jeg hadde null.
– Følelsen av å ikke få det til
Mens de andre hadde store nettverk fra tidligere, ble hun sittende å ringe kalde telefoner.
– Det var opp med telefonen og booke hundrevis av møter. Det var kjekt, men det var annerledes enn det de andre gjorde. De drev mer med relasjonssalg, og jeg begynte å kjenne på følelsen av å ikke være god nok, at jeg ikke fikk det til, og at jeg trengte mer erfaring.
Christensen forteller at hun til slutt ble så lei at hun begynte å gå på intervjuer til andre jobber. Så laget venninnen en tegning som endret motivasjonen.
– Jeg ble så sinnsykt motivert da hun tegnet den grafen. Jeg har tenkt masse på den i ettertid. Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle gi meg før jeg klarte det.
Hun endret fokuset fra å se på resultater til å få kontroll på tallene og prosessen.
– Tallene på volum og kvalitet i samtalene lyste grønt. Jeg så at denne måten å jobbe på fungerte for andre, og at nøkkelen var å holde ut og lære av andre underveis. Klarer man å knekke den koden, vil også omsetningstallene bli grønne etterhvert.
Hun gjorde seg også opp noen verdifulle tanker om hvilke kunder hun hadde kontaktet.
– Selvtillit på bånn
– I starten tenkte jeg mest på hvem jeg hadde lyst til å jobbe for. Ringelisten var i stor grad fylt opp med små koselig «butikker». Jeg klarte å booke møter og lande salg, men de var små og det ble kortsiktig.
Det gjorde at hun begynte å velge ut kontaktene på en anne måte. I stede for å velge «burgersjappa» på hjørnet, som hun mener det absolutt er fint å krydre porteføljen med, tok hun kontakt med kunder som var mer vant til konsulenter og som hadde større utfordringer hun kunne følge opp over tid.
– Etter et år, halvannet, begynte det endelig å løsne. Jeg er så glad for at jeg ikke ga meg før det. Da hadde jeg gått ut fra selskapet med selvtilliten på bånn, og tenkt at de fikk rett – jeg klarte det ikke.
Eget selskap
I oktober startet Christensen konsulentselskapet Dusin AS, sammen med makker Are Jaastad. Han er daglig leder, mens hun er leder for salg samt forbedringskonsulent. De har nylig ansatt en tredjeperson, og hun kan røpe at selskapet har hatt en pangstart.
– Nå har jeg lang erfaring, og har selv skaffet meg et stort kundenettverk. Men jeg er fortsatt takknemlig for at jeg fikk tilbake motivasjonen da jeg holdt på å gi opp, hvis ikke hadde jeg nok aldri turt å starte et eget selskap nå.