EGN opplever økt etterspørsel:
– Mange salgsledere står i sin første krise
Selskapet oppretter en helt ny grupper for salgsledere.
Det er ti år siden EGN slo røtter i Norge. I dag har de etablert nærmere 50 nettverksgrupper for ledere og nøkkelpersoner i næringslivet.
– Vi har grupper for blant annet HR, HMS, kvinnelig ledelse og salgsdirektører. Listen er lang, men i all hovedsak er gruppene ment for ledere som trenger noen å sparre med, som er i samme situasjon og bransje som en selv, forteller salgssjef i EGN, Jon Leiros.
Gruppen for salgsdirektører ble etablert i 2013, og på bakgrunn av stor etterspørsel kan Leiros røpe at de snart lanserer en egen gruppe for salgsledere.
– Vi har erfaring med at lederansvar ofte føles ensomt, og at man kan dra nytte av å sparre med andre som kjenner på den samme virkeligheten, med de samme kravene ovenfra og nedenfra. Det kan være nyttig å sparre både oppover og nedover internt i en organisasjon, men det er også verdifullt å snakke med noen som er i samme situasjon.
– Suksessoppskrift
Både kommunikasjonssjefer og salgssjefer har gitt uttrykk for at de ønsker en egen nettverksgruppe, og det har EGN tatt på alvor. Første samlingen for de nye gruppene blir antageligvis før sommeren.
Ifølge salgssjefen måles graden av suksess i gruppene ut ifra antall medlemmer, oppmøte og deltakelse.
– Vi har et tak på 25 medlemmer per gruppe. Noe av suksessoppskriften er at det skapes en fortrolighet og tillit internt i gruppen som gjør at medlemmene knytter personlige relasjoner. På den måten blir det lettere å stille de strategiske spørsmålene, lufte utfordringer og få til fruktbare diskusjoner, mener han.
Medlemmene kan selv komme med forslag til hva som skal tas opp på samlingene. Temaer som er gjengangere i gruppen for salgsdirektører er blant annet, rekruttering, bonusordninger, KPI'er, salgsledelse, tilnærming til kalde aktiviteter, kundebehandling, CRM og motivasjon blant selgere.
– Personlig gevinst
Leiros tror den økte etterspørselen de opplever kan skrives tilbake til pandemien, og at flere av de som er ledere i dag har behov for å diskutere utfordringene næringslivet har møtt de siste to årene med kollegaer i samme bransje.
– Forrige store omveltning i næringslivet var finanskrisen i 2008. Det er 14 år siden, og betyr at mange av de som er ledere nå står i sin første krise. Da blir andres perspektiver og kunnskapsdeling enda viktigere enn før.
Det internasjonale selskapet har i dag cirka 15 000 medlemmer fordelt på 15 land.
– Medlemmene får også tilgang på en global kanal hvor de får muligheten til å sparre med mennesker som tilhører samme gruppe i et annet land. Jeg opplever at de fleste medlemmene våre trekker fram den personlige gevinsten det gir å få et større og tyngre nettverk rundt seg, samtidig som det gagner organisasjonen du jobber for.