Espen «gikk på trynet» i businesslivet – nå er han mentaltrener for selgere
– Det er når vi står i dritten og ubehaget at vi blir mer motstandsdyktige.
For ti år siden startet Espen Langseth selskapet HeiaDeg, hvor han er coach og mentaltrener for mennesker i næringslivet og toppidretten.
Etter mange år i salgs- og markedsføringsbransjen møtte han veggen og havnet i et veiskille hvor det var på tide å tenke nytt.
– Jeg gikk på trynet i businesslivet, og etter det ble det enda viktigere for meg å se hele mennesket. Etter pandemien opplever jeg at både næringslivet og idretten har blitt nødt til å tenke i de samme baner. De gjør meg glad, for dette har jeg predikert i lang tid, forteller Langseth til SALG24.
Han mener det er nødvendig å ivareta mennesker på en annen måte, for så og linke det opp mot å yte, levere og prestere bedre innenfor det man driver med.
– Hva er det selgere vanligvis trenger hjelp til når de kontakter deg?
– Det som ofte går igjen er evnen til å gjennomføre det de har sagt at de skal gjøre, og klare å gjøre det over tid. Livet skjer ved siden av jobb, og da handler det om prioriteringer. Det er en utfordring for veldig mange, svarer han.
– Kan bli destruktivt
I tillegg peker han på viktigheten av å ha en god struktur i hverdagen. Han pleier å utfordre selgere på hvilke mål de har satt seg, og hva som skal til for å oppnå disse.
– Jeg opplever at mange har for mye fokus på sluttresultatet, og at det ofte kan bli destruktivt. «Hvis jeg bare tjener nok penger til å kjøpe meg den bilen så blir jeg lykkelig». Det er fint med store mål, men det handler om å ha en kontinuerlig utvikling, og sette seg noen delmål du har kontroll på underveis.
Den store fallgruven er ifølge mentaltreneren er å gjøre flere ting på en gang. Da ender man stort sett opp med å ikke få gjort noe som helst. Han oppfordrer til å starte et sted, og gjennomføre det man vil endre på så mange ganger at det blir en rutine og vane i hverdagen.
– Å drive med personlig utvikling og endring av atferd krever enormt mye. Man går på salgskurs og lederkurs og blir fortalt at man bør endre både det ene og det andre, i tillegg til alt som skjer i privatlivet. Det er dømt til å mislykkes. Gjør heller små endringer som har stor effekt over tid, oppfordrer Langseth.
Skal man ringe ti nye kunder hver dag, mener han det er lurt å definere når man skal gjøre det, og om dette er et realistisk mål å forholde seg til.
– Jeg pleier å sammenligne arbeidshverdagen med en bil. Hvis du ligger i bagasjerommet har du null kontroll. Du må komme deg fram i førersetet og ta styringen over egen hverdag selv. Den største drivkraften kommer innenfra, så min viktigste jobb er å stille spørsmål, slik at den jeg snakker med selv setter sine egne mål, det skaper også et større eierskap som gjør det enklere å gjennomføre. Ingen liker å bli fortalt hva de skal gjøre.
– Stå i dritten
Selgere liker å sammenligne seg med toppidrettsutøvere. At Langseth har valgt å jobbe med begge målgruppene kan være tilfeldig.
– Jeg har drevet med idrett selv, og det er ingen hemmelighet at det er mange likhetstrekk mellom de to bransjene. Personlig utvikling, øvelse og konkurranseinstinkt er essensielt for å lykkes i begge yrkene. Samtidig som man må tåle å feile.
Mentaltrenerens klare oppfordring til alle – uansett bransje, er at man må lære seg å stå i ubehag og møte utfordringer uten å gi opp.
– Selgere driver stort sett motbakkeløp, og det er krevende. Når ting er lett, så er det lett, men det er når det ikke går bra at man virkelig må jobbe. Vi kan fortsatt gjøre en god jobb selv om ikke alt i livet er på stell, eller man ikke har det helt optimalt. Det er når vi står i dritten og ubehaget at vi blir mer motstandsdyktige.