LinkedIn-ekspert slakter formelt og kjedelig innhold: – Det er helt idiotisk
Leder for synlighet og kommunikasjon i Hubify, Fredrik Fornes, mener selskaper må teste ut andre måter å kommunisere på.
– Det har utviklet seg en veldig formell og kald måte å skrive på. Særlig i enkelte bransjer, sier Fornes til SALG24.
Som noen av de største synderne nevner han oljebransjen, advokatbyrå, regnskapsbyrå og sikkerhetsselskaper.
– Jeg har snakket med mange av folka som jobber i disse bransjene og de gir som regel svaret om at bransjen bare er sånn, og at det er det folk forventer av dem.
Dette er Fornes grunnleggende uenig i, og mener at det er et helt ulogisk argument.
– Uansett om det er B2B, B2C eller tunge formelle selskaper så er det fortsatt mennesker som driver disse selskapene. Jeg synes det er veldig rart at vi har gått i en retning som tilsier at vi skal være «profesjonelle» og snakke med så lite følelser som mulig.
Han mener selskaper må tørre å teste ut andre måter å kommunisere på, og ikke bare lene seg på at det de gjør nå «funker greit».
– De aner jo ikke hvor mye bedre andre grep kan funke. Det blir ingen utvikling hvis ingen våger å prøve ut nye ting.
Vekke følelser
Fornes påpeker at det grunnleggende i all kommunikasjon er å vekke følelser hos andre.
– Alle følelser vil bidra til å dele budskapet ditt. Forskning viser at det er det som skaper engasjement hos folk.
– Ligger det ikke noe i at seriøse selskaper bruker et formelt språk?
– Mange sier at bransjen vår er seriøs så derfor må vi skrive sånn og sånn. Jeg mener du kan fortsatt skrive på en forståelig måte rettet mot mennesker og samtidig være seriøs, sier Fornes.
Han legger til at det ikke handler om at et advokatbyrå med store kunder skal for eksempel begynne å prate «ungdomsspråk».
– Jeg sier ikke at de skal begynne å legge til fraser som «lol» og «wtf» i kommunikasjonen sin, men at du heller beveger deg vekk fra det superformelle og trauste språket. Mennesker er ganske enkle, vi liker å bli snakket til på det språket som vi bruker.
Ifølge Fornes så er selskaper ofte veldig dårlig på å få frem et budskap på nettsidene deres.
– Innslagene og teksten er så konservativ og kjedelig at det er vanskelig for kunden å plukke opp hva du kan hjelpe dem med. Den første setningen på siden bør forklare hvem du hjelper, hva du hjelper de å oppnå og på hvilken måte.
Generisk språk
Det er enkelte språklige ting som går igjen han gjerne skulle sett forsvinne fra folks vokabular.
– Ordet «man» har jeg problemer med. Jeg skjønner ikke hvorfor man i det hele tatt har det ordet i norsk språk. Hvem er «man»? En kan lett bytte det ut med «du».
Selskapers bruk av «vi» er noe som også irriterer Fornes.
– Tar du et søk på «vi» på enkelte nettsider så dukker det opp i annenhver setning. Du må heller rette det mot kunden og slutte å snakke om deg selv hele tiden, sier han og legger til at bruken av «uforpliktende prat» er noe han har lite til overs for.
– Det er helt idiotisk, det finnes jo ikke en «forpliktende prat». Er det sånn at hvis du skal møte meg så låser jeg døra og slipper deg ikke ut igjen før vi har en avtale? Alle bruker det, og da blir det helt meningsløst.