#KAM-praten:
Gry Hege Weisæth om avtalen som røk på oppløpet: – Jeg var ikke veldig høy i hatten
I KAM-praten deler hun sine meninger om hva som er viktig å kunne for en Key account manager.
I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.
Neste ut er Key account manager i elektrikerkjeden Norgeseliten, Gry Hege Weisæth.
– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?
– Jeg har jobbet i salg og servicebransjen siden jeg var 15 år. Da jeg var 21 år jobbet jeg 1 år i Disney World i Florida, og det var vel der jeg først ble introdusert til salg gjennom min rolle som servitør i den norske paviljongen på Epcot Senteret. Her var det stort fokus på mersalg/oppsalg. Min første rolle der signaturen min hadde selger i stillingsbeskrivelsen var i Tripletex tilbake i 2012. Her hadde jeg gleden av å selge Tripletex sin håndverksløsning blant annet til elektrikere og rørleggere.
– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?
– Jeg har vel ikke egentlig jobbet aktivt for å bli en KAM. Jeg har hatt flere stillinger opp gjennom som har ført til den stillingen jeg har i dag i Norgeseliten.
– Hva mener du er spesielt viktig i jobben som KAM?
Personlig har jeg lykkes med å kunne løsningene jeg har solgt veldig godt. Jeg har hatt stor tro på at det jeg har solgt har vært et godt verktøy for mine kunder og en veldig god og konkurransedyktig løsning i markedet.
– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?
– De fleste har vel opplevd at ting ikke alltid går den veien de ønsker fra tid til annen. Jeg hadde en gang en stor kontraktsignering med lovnader fra meg om at vi skulle gjøre tilpassinger for kunden før de startet opp. Underveis var kommunikasjon mellom meg og utviklerne ikke god nok og det endte med at kontrakten røk på oppløpet. Jeg var ikke veldig høy i hatten ovenfor kunden da det ble klart at jeg ikke kunne levere..
– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?
– Jeg blir motivert av å se at mine kunder får en bedre arbeidshverdag ved å benytte løsninger som jeg har presentert og solgt. Jeg trives veldig godt år jeg kan jobbe med mennesker. Relasjonsbygging er en viktig del av min jobb og noe jeg synes er veldig spennende å jobbe med.
– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?
– Med en ny stilling i Norgeseliten er mine ambisjoner å gjøre den beste jobben for at medlemmene og kjeden skal blomstre i årene framover.