Produktutviklerne i Inventas hadde sin beste salgsmåned noensinne
Juni ble all time high for Inventas. Salgssjef Kristoffer Homdrom Fredriksen mener valget om å gjøre salg til en integrert del av bedriften er en sterk bidragsyter.
– De siste årene har vi jobbet mye med systematikk, og optimalisering av verktøy og prosesser i salgsreisen. Vi har kartlagt hva som er viktig før, under og etter et salg, sier Kristoffer Homdrom Fredriksen til SALG24.
Han oppgir ikke tall for juni, men det kan nevnes at Inventas hadde 151 millioner kroner i driftsinntekter i 2021. Fredriksen beskriver selskapet som et innovasjonsbyrå, som inneholder 160 spesialister innen design og ingeniørfag – som også blir opplært innen salg.
– Vi har etablert noe vi kaller «Salgsforum» internt, som fungerer som en arena for salgstrening og læring. Her har vi anledning til å forankre strategi, trene på presentasjonsteknikk og ta opp ulike aktuelle salgstema blant annet.
Om Fredriksen ser noen årsak-virkning til rekordmåneden svarer han at det er vanskelig å peke på én ting, men at satsingen på å integrere salg i bedriften har definitivt hjulpet. Han nevner også den grønne omstillingen som en stor bidragsyter til deres salgstall.
– Det er mange bedrifter som satser og trykker hardt på «reasearch and development», særlig i sammenheng med bærekraftig teknologi.
Selger kompetanse
Ifølge Fredriksen har ikke Inventas noe rent salgsteam, som forklarer strategien med å forankre salg i hele organisasjonen.
– Det vi lever av er kompetansen vi selger til kundene. Derfor er det viktig å forankre salg helt ned til de som sitter med prosjektene.
Han tegner et bilde av hva de tilbyr i Inventas, med å beskrive en akse som går fra venstre til høyre – hvor venstre er idé og høyre er suksess.
– Det er mye du skal gjennom i reisen fra idéstadiet til markedsklar. Alt du trenger på den reisen er det vi kan bidra med, uavhengig hvor på aksen du befinner deg.
– Jeg regner med at dere ikke har produktutviklere som sitter og tar cold calls?
– Nei, vi har noen som jobber mer aktivt med salg, hvor det er en kombinasjon av utgående og innkommende henvendelser. Vi har også knyttet til oss en del partnere som gjør at vi kan dra inn leads på en litt annen måte.
Blant disse er Inbound, som driver med inbound marketing.
Bærekraft skaper business
Fredriksen informerer at Inventas kommer til å holde seg godt opptatt gjennom høsten, og resten av året. Blant annet nevner han å bidra til utviklingen av nye energilagrings- og energiproduksjonsløsninger, mer bærekraftig havbruks- og byggenæring, og utvikle roboter for å ta bort de «kjipeste oppgavene som finnes i industrien» – som Fredriksen beskriver det.
– Det er en veldig fin vare å selge. Det har verdi for kunden og vi får være med å bidra til noe som er veldig viktig fremover.