I Kantega får alle ansatte en eierandel i selskapet: – Vi har betydelig lavere turn-over enn konkurrentene
Kundeundersøkelser viser at organisasjonsmodellen gir effekt.
– Vi har delt mye av vår erfaring og kunnskap om vår eiermodell til både etablerte og nyoppstartede selskaper de siste fem årene. Flere ser at dette er en annerledes modell, og vi ser deriblant at turn-overen hos oss er betydelig lavere enn hos konkurrentene.
Det sier salgsdirektør i Kantega, Tormod Skåle, til SALG24.
Da dott com-boblen begynte å sprekke på starten av 2000-tallet, ble resultatet blodrøde tall, masseoppsigelser og konkurser i IT bransjen. Men i 2003 gikk 40 ansatte fra daværende Mogul Norge AS sammen om å starte det som i dag er Kantega AS. Strategien var å etablere et selskap bygget på likeverdig samhold.
For å få det til gikk alle gründerne inn med en bestemt pott for å bli likeverdige eiere av bedriften.
– Vi vet at det gir effekt
Da Skåle ble ansatt i Kantega i 2006, var han en av de første nyansatte utenom gründerne, og fikk selv muligheten til å kjøpe aksjer i selskapet.
– I årenes løp har modellen blitt justert, og oppkjøpstakten har økt. I dag kan alle ansatte eie 50 000 i aksjer, uavhengig av hvilke funksjon du har i selskapet, forteller han.
– Hva slags effekt har dette gitt for dere?
– Vi vet at det gir effekt, for det kan vi se på kundeundersøkelsene våre, hvor tilbakemeldingene er at det er noe eget ved vår bedrift. Vi får en annen organisasjonskultur, og et helt annet eierskap og ansvar for oppdragene, kundene og arbeidsplassen vår.
– Må jobbe på en annen måte
Dessuten påpeker han friheten det gir å ikke ha eksterne aksjonærer som vil ta ut utbytte, men at de selv bestemmer hva de ønsker å bruke verdiskapningen på.
– Vi kan velge å ta ut utbytte, eller vi kan videreinvestere i kompetanseheving, kose oss på tur, eller spare til pensjon. Det er vi som bestemmer hvordan vi skal forvalte overskuddet, og det er ganske unikt.
Flere bedrifter fra ulike bransjer ser nå til Kantega, og lar seg fascinere av organisasjonsmodellen.
Skåle forteller at det er en marginal andel av deres ansatte som går over til konkurrenter, og at de som slutter gjør det fordi de enten har flytter til steder Kantega ikke har kontor eller at de går over til mer permanente roller hos kundene våre eller andre produktselskaper.
– Det er fascinerende at vi får det til. Men vi må jo åpenbart jobbe på en annen måte enn selskaper som har tunge investorer i ryggen.