Stillingsannonser for selgere latterliggjøres. Det vil Kåre i SalesJobs gjøre noe med
Daglig leder i SalesJobs, Kåre Sele Krogedal, mener det er positivt at bransjen utfordres.
Den siste tiden har flere i kommunikasjonsbransjen harselert med stillingsutlysninger, og utfordret selskaper som rekrutterer til å kutte klisjeer, fjas, meningsløse setninger og ensidige, urimelig krav i utlysningene.
Det sier daglig leder og partner i rekrutteringsbyrået SalesJobs, Kåre Sele Krogedal.
Han innrømmer at han har latt seg påvirke, og at de bruker mye lengre tid på stillingsutlysningene nå enn tidligere. Ikke alltid for å være mer relevant, men i frykt for å få “smekk på fingrene”, eller bli dratt frem i innlegg med et negativt og latterliggjørende fortegn.
– I utgangspunktet er dette en tanke jeg har hatt selv. At rekruttering har gått inn i et spor hvor stillingsannonsene bærer preg av copy-paste.
Han mener det handler om at man ikke våger å skille seg ut.
– Vi som opptrer på vegne av oppdragsgiver, må først og fremst forholde oss til hvordan de ønsker å fremstå. Men så kan vi jo prøve å utfordre dem litt på utforming og kommunikasjon.
– Ekstreme krav
Krogedal mener oppdragsgiver alt for ofte har litt for høye tanker om seg selv.
– Ifølge annonsene kan det virke som om dette er et sted alle vil jobbe, og at den som får muligheten er veldig heldig. De har ekstreme krav, og lange lister med punkter man må oppfylle for å være en aktuell kandidat.
Han tror det resulterer i at mange faller fra, og at man mister interessen av å lese om de uoppnåelige ferdighetene som kreves for å kunne overta den aktuelle rollen.
– Jeg tar utfordringen. Jeg vil unngå å være en av de ukentlige stillingsannonsene de trekker frem og har det morsomt med. Når vi lager en stillingsutlysning skal vi begynne på scratch og utforme den på en måte som gjør at vi selger rollen inn, fremfor å forvente at alle skal vite hvem firmaet er, og la seg skremme bort av en haug med kriterier.
– Bare positivt
At man forteller hva som preger arbeidsmiljøet, hvordan de jobber for å få deg til å lykkes, og naturligvis forventninger til medarbeidere i det aktuelle selskapet mener han er måten å gjøre det på.
– Det at bransjen blir utfordret er bare positivt. Man havner dessverre fort inn i et spor når man har mye å gjøre, og da er det lett å glemme bort den kreative biten, sier Krogedal og legger til:
– Vi har mange færre søkere nå enn tidligere. Det har skjedd en markant forskjell det siste halvåret. Sånn markedet er nå, etter pandemien, er nok folk redde for å bytte beite. Utover at aktive søk blir en viktig del av rekrutteringsprosess, tror vi det kreves en endring i kommunikasjonen i tillegg til at vi ved rekrutteringsprosesser må være på offensiven.