Nå har gruppen over 7000 medlemmer: – Målet er å skape en arena der selgere utveksler erfaringer
Lars Hellestræ traff en nerve da han opprettet Facebook-gruppen ‹‹Toppselger››.
Hellestræ har selv jobbet med salg i flere år. Erfaringen tok han med seg da han lagde gruppen på Facebook og nettsiden deres, Toppselger.no.
– Jeg begynte med salg samtidig som jeg studerte ved Universitetet i Bergen. Etter hvert fikk jeg muligheten til å jobbe som salgsleder for et callsenter, og jeg jobbet der i fire-fem år. Vi jobbet primært med salg innen bank, finans, og forsikring, forteller Hellestræ.
Han har også vært innom markedsføring. I tillegg til å drive Toppselger, er Hellestræ daglig leder i Agenturer AS, som er en portal for selvstendige salgsagenter, forhandlere, franchisetakere og andre distributører.
– Jeg var med på å starte et byrå som drev med digital markedsføring, og jobbet med Google Awards fram til 2012. Nå er Agenturer min kjernevirksomhet. Vi overtok domenet Toppselger for noen år siden, og inviterte om lag 500 personer med i Facebook-gruppen for å diskutere. Gruppen vokste raskt og har nå mer eller mindre organisk vokst til over 7000 medlemmer, sier han.
Et behov for diskusjon
Hellestræ forteller at et effektivt og godt forum for å diskutere salgsfaget ikke har vært til stede gjennom mange av hans år i bransjen. Da Toppselger-gruppen ble mer og mer populær, forsto han at mange andre delte det synet.
– Noe av hemmeligheten med suksessen til Toppselger er vel at vi visste at diskusjoner og meningsutbytte var noe som manglet, og at jeg alltid har opplevd at det var noe som fungerte bra for meg. Målet var å skape en arena der selgere utveksler erfaringer, og det er et stort engasjement for det. Det har ikke vært noe slikt så lenge jeg har jobbet i bransjen, så vi traff åpenbart en nerve der. Det var nok ikke helt bevisst, men det skjedde. Jeg tror Toppselger har gledet mange, og jeg har også lært mye selv, forteller han.
Han tror også at Toppselger kan bidra til å forbedre bransjen, på flere ulike måter.
– Jeg skal være litt forsiktig med å si at vi løfter hele bransjen, men vi kan ha en positiv effekt som hjelper selgere til å bli bedre og tenke etisk i all sin framferd. Det har vært litt diskusjon rundt useriøse aktører, og flere jobber for å heve bransjens rykte. Dette er noe av det folk har snakket om i Toppselger-gruppen. Samtidig er det til syvende og sist opp til bransjen selv å føre utviklingen framover, sier Hellestræ.
De som er aktive inne på Facebook-gruppen, er også stort sett flinke til å holde ordskiftet saklig. Det er Hellestræ fornøyd med.
– Jeg føler at vi har en god standing i bransjen. Mange kjenner til oss, og vi har fått mye respons fra folk som gjerne vil bidra i gruppen. Det er mange som bidrar i diskusjonene, og forbausende mange som følger med på det som foregår. Det er ikke alltid lett å være administrator i en gruppe med så mange medlemmer, men vi ser at det stort sett kommer faglige og gode diskusjoner, avslutter han.