Skycall: – NAV har vært en viktig ressurs for oss
COO i Skycall, Sharjeel Ahmad, mener de som kommer fra NAV skal få fastlønn og ikke provisjon.
Skygruppen driver flere selskaper, blant annet Skycall. Bedriften som ble etablert under pandemien, har en visjon om å gi folk en mulighet uavhengig av tidligere bakgrunn.
– Vår grunnleggende verdi er å gi mennesker en mulighet og en sjanse. I NAV-systemet finnes det mange mennesker med mye potensial. De fleste har hatt en uheldig fortid, men med gode opplæring- og utviklingsmuligheter, kan vi gi de økt selvtillit og mestringsfølelse, sier COO i Skycall, Sharjeel Ahmad.
Arbeidstakerne de henter fra NAV, får muligheten til å jobbe på fastlønn for å sikre trygg økonomi.
– De fleste som kommer fra NAV har kanskje aldri drevet med salg tidligere, og har gjerne vært utenfor arbeidsmarket i noen år. Da er det viktig at vi skaper trygghet i hverdagen. Disse menneskene er ikke klare for å jobbe på provisjon.
Men dersom de blir flinke nok, får de etterhvert mulighet til å fortsette på provisjon med en garantilønn i bunn.
– Gi trygghet og selvtillit
Ahmad deler flere solskinnshistorier om selgere som har lykkes i bransjen, og trekker spesielt frem en jente de hentet fra Arbeidsplassen.no, som er en plattform NAV administrerer.
– Nå er det ett år og åtte måneder siden hun startet hos oss. Hun hadde ingen salgserfaring fra før, men basert på hennes personlighet og egenskaper valgte vi å ta henne inn. I dag er hun en av våre flinkeste ledere her i Skycall.
Alene landet hun mellom 100-150 salg i måneden.
– Det er stort innenfor strøm og mobilbransjen. Nå er hun teamleder på deltid, og har personalansvar for flere mennesker, samtidig som hun tar en bachelorgrad ved siden av, skryter COO'en.
Han mener det er essensielt å bygge opp menneskene som kommer inn i bedriften, og gi de den tryggheten de trenger.
– Når de blir god nok tar vi en prat om provisjon, slik at de får muligheten til å få betalt for innsatsen sin.
– Frihet og ansvar
Ahmad sier at de foretrekker å ha en eller to ressurser fra NAV om gangen. Det begrunner han med at det er bedre at to stykker lykkes og får tilgang til god nok oppfølging, enn at åtte av ti slutter fordi de får dårlig selvtillit og ikke mestrer salgsjobben.
– Mange av dem har sitt første møte med arbeidslivet, og da er det viktig at vi setter en viss standard for hvordan det skal oppleves. Vi ønsker ikke å detaljstyre våre ansatte. Får de frihet og ansvar, blomstrer de på en mye mer effektiv måte.
10. februar skal Skycall delta på «Jobbmessen» som arrangeres i regi av NAV. Det skal fungere som en motivasjon for mennesker som ønsker å komme i arbeid.
– Vi har dialog med flere ulike NAV-kontorer, og opplever at det er mange dyktige veiledere der. De gjør en kjempeviktig jobb, for å få folk tilbake i arbeid.