Han ble kåret til Norges beste medieselger i fjor – nå er han nominert igjen
– Fjorårets pris har gjort meg mer bevisst på å fortsette å fokusere på det som går igjen i jurybegrunnelsen.
Kundedirektør i Snapchat, Per Christian Strand Teslo, har kunnet smykke seg med den gjeve tittelen, Norges beste medieselger, i et år. Nå er det mulighet for forlengelse av statusen.
– Det føles veldig bra. Det er kjekt å få en bekreftelse på at min tilnærming til jobben settes pris på av kundene, svarer Teslo.
For å vinne prisen, Årets beste medieselger, må man vise evne til å skille seg ut med faglig kompetanse, sette seg inn i kundens marked, finne løsninger som skaper verdi og styre salgsprosessen fra idè til gjennomføring, rapportering og evaluering.
Årets kåring finner sted under Mediekonferansen «Andre Boller», som avholdes på Gamle Museet i Oslo, 4. november.
– En veldig hyggelig bekreftelse
Teslo forteller at fjorårets seier har gjort at han har kommet i kontakt med enda flere i bransjen – både annonsører, andre medier og reklame- og mediebyråer.
– Fjorårets pris har gjort meg mer bevisst på å fortsette å fokusere på det som går igjen i jurybegrunnelsen. Det vil si overordnede ting som å ha et strategisk fundament i anbefalingene mine, og å være proaktiv til mer dagligdagse fokusområder som det å være serviceinnstilt, tilgjengelig og raskt til å svare kundene.
Han refererer til Snapchats egne kjerneverdier som handler om at de ansatte skal være smart, hyggelig og kreativ, og understreker at det er nettopp dette han prøver å etterleve i jobben sin.
På spørsmål om hva det betyr å bli nominert til denne prisen, svarer Teslo at det reint personlig er en veldig hyggelig bekreftelse på at folk setter pris på den jobben han gjør.
– I tillegg gjør det at folk i større grad legger merke til navnet mitt, som gir både hyggelige bekjentskaper, og skaper muligheter i en forholdsvis liten bransje.
– Hva vil du si er dine beste egenskaper som selger?
– Som medieselger har jeg stort fokus på løsninger og ideer som skaper effekt for kundene mine. Samtidig sørger jeg for å måle aktivitetene som gjøres på riktig måte. Jeg har fokus på ideer som går i tråd med, og som bygger oppunder det strategiske fokuset / konseptet til kundene, sier han.
– Proaktiv, rask og tilgjengelig
– Hva tror du er grunnen til at du blir nominert i år igjen?
– Jeg tror og håper det er mye av de samme årsakene som i fjor, hvor jeg ble beskrevet som proaktiv, rask, tilgjengelig – og at jeg kommer med råd og anbefalinger som bidrar til å skape verdi for kundene.
– Hva vil du si for å motivere unge selgere i bransjen?
– Jeg tror alle har godt av å tilbringe litt tid i salgsbransjen. Der lærer man mye om både det å håndtere interne og eksterne stakeholders, som er viktig erfaring uavhengig om du ønsker en karriere innenfor salg eller ikke, sier han og fortsetter:
– De andre rådene til ferske selgere må være å bruke tid på å sette seg inn i kunden sitt forretningsområde, ha forståelse for deres hverdag, og komme med råd og løsninger som gir verdi basert på den kunnskapen. Kombinerer man det med å være serviceinnstilt, tilgjengelig og rask, har man kommet en lang vei i salgsyrket.