Så mange vil studere salg og markedsføring
Den eneste rene salgslinjen i Norge vokser. Samtidig er interessen stor for å studere markedsføring.
Nils Høgevold er ansvarlig for bachelorstudiet i markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania.
Han sier at de har rekordmange søkere til dette studiet i år. Totalt har 480 søkt seg inn på salgslinjen. Dette er en økning på 20 prosent fra 2022.
– Det er rekordmange søkere og vi hadde solid vekst fra i fjor, da vi også hadde en økning fra året før, sier Høgevold til SALG24.
– I tillegg til at vi har god vekst på markedsføring og salgsledelse har vi også det på linjene som har med markedsføring, merkevarebygging, forretningsutvikling og digital markedsføring å gjøre, legger han til.
Gjort endringer
På salgsstudiet til Kristiania er kjønnsfordelingen relativt lik mellom kvinner og menn, men det er en liten overvekt av kvinner.
Høgevold mener det er viktig at studiet oppleves som nært tilknyttet arbeidslivet.
– Studiet vårt har alltid vært virkelighetsnært, siden modellen er utviklet på bakgrunn av samtaler med et bransjeråd. Slik får vi god oversikt over hva næringslivet trenger av kompetanse. Men vi jobber også for å videreutvikle studiet.
Dette ser de effekten av, forteller han.
– For to år siden implementerte vi en studiemodell som inkluderer fag som går på digital markedsføring og digitale salgsverktøy. Dette gjør at vi kommer enda nærmere slik det i praksis er ute i arbeidslivet.
Attraktive
På salgslinjen på Kristiania opererer de ikke med et gitt antall plasser på forhånd. Romkapasiteten deres er avgjørende for hvor mange som kommer inn, og den er ikke klar. Alle søkere som tilfredsstiller kravet til oppnådd generell studiekompetanse kommer inn, opplyser de.
– Våre studenter er blant de mest attraktive, og får seg ofte jobb tidlig etter at de er ferdig her. Mange bygger seg opp en bred og god erfaring gjennom årene her.
– Vi som jobber her kommer også fra næringslivet og ser behovet som trengs.
God trend på BI
Handelshøyskolen BI opplever også at det er stor interesse for å studere markedsføring hos dem. De tilbyr studiet i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
– Søkertallet til markedsføring har steget med over ti prosent fra i fjor. Det er en veldig gledelig utvikling, sier høyestelektor ved institutt for markedsføring i Bergen, Geir Knutsen.
Han forteller videre at de gjennom årene har jobbet med en fragmentering av markedsføringsfaget. Nå har studieretningen flere ben å stå på i form av internasjonal markedsføring og digital markedsføring.
Knutsen er også ansvarlig for et valgbart fag som heter salgsledelse og personlig salg. Dette er veldig populært blant studentene, opplyser han.
– Der er det alltid fullt. Det faget er liksom min kjepphest, og det har byttet navn noen ganger fra B2B-markedsføring til key account managing, men kjernen i det er at man lærer om salg.
Også BI jobber for å ha en tett relasjon til næringslivet.
– Vi prøver å få virkeligheten inn i klasserommet, og vi ønsker at teorien som de lærer skal være anvendbar i jobblivet. Det er vi helt avhengig av, og vi føler at vi lykkes med det.
Søkertall
Høyskolen Kristiania er en privat skole. Her er oversikten over antall søkere til offentlige utdanninger innenfor markedsføring i 2023: