#KAM-praten
Liv Inger mener dette er de mest undervurderte egenskapene for en selger
– Det er viktig å tørre å utfordre kunden til å tenke nytt, sier Liv Inger Antonsen.
I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.
Neste ut er Key account manager i ABC Startsiden, Liv Inger Antonsen.
– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?
– Det startet nok først og fremst med en glødende interesse for mennesker og prosjekter som fag fra skolebenken, først med psykologi og videre på prosjektledelse. Videre løpende kompetanseutvikling gjennom kurs og konferanser. Jeg har jobbet flere år med rådgivende salg i flere av Norges største mediehus, og underveis opparbeidet meg gode relasjoner og relevant erfaring i markedet.
– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?
– Som selger kan det være enkelt å fokusere mye på selve salget, og kanskje glemme de viktigste KPIene for å komme dit. Jeg mener det er utrolig viktig med innsikt relevant for kunden for å avdekke hvorfor man skal velge en strategi og et medium. Jeg tenker det er viktig å tørre å utfordre kunden til å tenke nytt, med gode faglige diskusjoner og dokumentasjon som underlag.
– Hva mener du er de mest overvurderte egenskapene hos en selger?
– Det å kun jage etter nye kunder. Man må å bygge relasjoner, og tenke både kortsiktig og langsiktig med alle sine kunder. Videre er det viktig å legge gode strategiske planer, for å sikre både vekst og nye salg.
– Hva mener du er spesielt viktig i jobben som KAM?
– Helt klart å jobbe tett sammen med kunden! Være løsningsorientert, forretningsorientert og like et høyt aktivitetsnivå. Klare å se løsninger frem i tid for å skape resultater sammen. Det å like å være en teamplayer og pleie relasjoner er også en viktig del.
– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?
– Ja, garantert! men ingen jeg kan komme på nå som skal på trykk. Når det er sagt, er jeg ikke redd for å by å meg selv og tenker det er viktig å ta de fleste flauser med et smil!
– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?
– Fordi det er en utrolig givende jobb! Jeg trigges veldig å se at kundene blir langsiktige, og underveis sparre med teamet som fører til gode resultater og vekst for kunden. Å få jobbe med gode produkter og dyktige fine mennesker.