Telefonselgeren er salgsbransjens fallskjermjeger
«Alle som har jobbet med telefonsalg kan skrive under på at det er et krevende yrke».
De er de første som sendes inn, og må utføre oppdrag i ukjent terreng. En fallskjermjeger må være selvstendig, kunnskapsrik, uredd og kreativ. Men for å bli en god fallskjermjeger må du også være en lagspiller som resten av teamet kan stole på. Det er de samme egenskapene du trenger i et annet yrke: Telefonsalg.
Alle som har jobbet med telefonsalg kan skrive under på at det er et krevende yrke. Vil du lykkes må du være standhaftig og dedikert, og så må du ha fallskjermjeger-egenskapene.
Som telefonselger er du først inn hos en ny potensiell kunde. Du kan ikke støtte deg på andres erfaringer og vurderinger. Du går inn med blanke ark, og de eneste forberedelsene du har å støtte deg på, er dine egne.
Når kunden svarer telefonen, er du i ukjent terreng. Du vet ikke hvordan kunden vil respondere, om hun er riktig person å snakke med og om hun er mottakelig for argumentene dine. Du må håndtere det som møter deg når samtalen er i gang.
Gode telefonselgere er selvstendige. Når du er i gang med den samtale, kan du ikke ta en pauser for å diskutere løsninger med kollegaer eller spørre sjefen om råd. Du må lytte til kunden, vurdere responsen og ta beslutningene selv. Det er du som må løse oppdraget.
Skal du lykkes med telefonsalg må du kunne det du driver med. Hvis du ikke har kunnskap om produktet, markedet og kundenes behov, er det vanskelig å holde en god salgssamtale i gang. En kunde merker fort om du kan det du snakker om, eller om du leser et ferdig manuskript. «Fake it till you make it» fungerer sjelden i telefonsalg.
En god telefonselger må være uredd. En utfordrende samtale er ikke noe å grue seg til. Det er en mulighet til å bli en bedre selger, og til å close enda et salg. De vanskeligste salgene er også de som er mest tilfredsstillende.
Hver gang du tar en ny samtale med en potensiell kunde vil du stå ovenfor nye utfordringer. Ofte vil det være utfordringer du ikke har møtt før. Da må du være kreativ. Erfaring og kunnskap, kombinert med en god dose kreativitet, hjelper gode telefonselgere å håndtere disse utfordringene. Jo flere utfordringer du møter, jo mer erfaring får du, og jo bedre rustet blir du til å håndtere dem.
Uansett hvor god du er, så vil du ikke lykkes som telefonselger uten å være en lagspiller. Selv om telefonselgere går alene inn i hver eneste telefonsamtale, så er de en del av et team. Teamet er der for deg når du trenger dem, og du må være der for de andre på teamet når de trenger det. Michael Jordan, verdens beste basketballspiller, sa det slik: «Du kan vinne en kamp med talent alene, men det må et lag til for å vinne mesterskap.»
Å være til å stole på er helt avgjørende for en god telefonselger. Kunden må føle at hun kan stole på deg, ellers vil hun ikke kjøpe. Teamet må kunne stole på deg, ellers vil dere ikke fungere sammen. Arbeidsgiveren din må kunne stole på deg, for du representerer arbeidsgiveren hver gang du snakker med en kunde.
Gode fallskjermjegere kan fungere i nesten enhver funksjon i Forsvaret, for egenskapene til en god fallskjermjeger er grunnmuren i det som kreves av gode soldater. Slik er det med telefonselgere også. Er du selvstendig, kunnskapsrik, uredd, kreativ, en god lagspiller og til å stole på, behersker det å være først inn hos kunden og kan manøvrere i ukjent terreng, så har du grunnlaget som skal til for å håndtere nesten alle jobber innen salg også.
Telefonsalg er den råeste formen for salg. Behersker du det godt, så er du ikke bare en god telefonselger. Da er du en god selger.