Starter callsenterblogg: – Vi må løfte fram en uglesett bransje
Magnus Hoem Slørdal vil skape et ressurssenter for telefonselgere.
Magnus Hoem Slørdal har gründet callsenteret Consort og IT-selskapet Headshed som jobber med callsentere og salgsavdelinger. Mandag lanserer han «Callsenterbloggen», som han håper skal bli et ressurssenter for alle som driver med salg, nærmere bestemt telefonsalg.
– Det er et forsøk på å hjelpe andre i callsenter-bransjen som møter problemstillinger som vi har møtt og fortsatt møter. Det er alltid nyttig å komme i kontakt med noen som har andre perspektiver og løsninger på felles utfordringer, sier Slørdal til SALG24.
Selv har han jobbet med telefonsalg i 20 år, og savnet en felles plattform for selgere og ikke minst de som skal organisere selgere.
– Jeg håper det kan bli en ressurs som jeg selv har savnet. Vi har måttet finne ut av alt selv, og det er lærerikt det, men man går jo på noen smeller underveis. Det skjer en hel del konkurser og smeller i bransjen som kanskje kunne vært unngått om man hadde hatt noen å sparre med. Det er mange som driver med dette rundt omkring i vårt lille land, og vi kan ikke sitte på hver vår tue.
– Vi blir sett på som et onde
Hensikten med bloggen blir å sammen finne frem til den beste praksisen, med en ambisjon om å heve anseelsen, ryktet og selvtilliten til telefonselgere – og selgere generelt.
–Vi må løfte frem en uglesett bransje. Personlig mener jeg telefonsalg er en av de viktigste tjenesteytingene som gjøres i Norge. Vi skaper stor verdi, men av en eller annen grunn blir vi enten ignorert eller sett på som et onde.
De første innleggene ligger allerede klare, men bloggen skal være åpen for at hele salgsbransjen skal kunne dele sine tanker og problemstillinger.
– Vi kommer til å publisere saker jevnlig, men ønsker også at andre skal komme med relevante bidrag. Målet er å belyse problemstillinger fra et bransjeperspektiv, hvor vi også kan hjelpe de som ønsker å starte noe selv.
– Får mye kritikk
I tillegg til fruktbare diskusjoner og erfaringsutveksling, skal det også være nedlastbare ressurser som blant annet priskalkulatorer og rapporteringsskjemaer som Slørdal mener det er tidkrevende og komplisert å lage fra bunnen av.
– Vi oppfordrer selgere til å dele verktøy som de har utarbeidet for å hjelpe hverandre å komme raskere i gang med effektive løsninger. Det vil være nyttig for alle. Samtidig vil vi skape en bevisstgjøring rundt hva for eksempel digitalisering, personvern og annet lovverk betyr for telefonselgere. Vi er en bransje som får mye kritikk, og da må vi også luke bort utfordringer som gjør at vi feiler eller stiller oss lagelig til for hugg.