Tidligere Miss Universe-deltaker har gründet eget markedsføringsbyrå
– Målet er å omsette for ti millioner i løpet av de neste tre årene.
Athina Brox har vært danser, Miss Universe-kandidat, tatt en bachelorgrad på to år, og solgt luksusleiligheter i Miami. For et drøyt halvår siden gründet hun markedsføringsbyrået Bro-X.
– Jeg gikk på Bordar Akademiet for å bli profesjonell danser. Men det skulle etterhvert vise seg at dansen ble min inngang til Miss Universe, forteller Brox til SALG24.
Vi må tilbake til 2012.
Brox blir kandidat i Miss Universe Norway. Og selv om hun ikke stakk av med seieren, satt hun igjen med et jobbtilbud som ble et springbrett inn i PR-verden.
– Kommunikasjon og markedsføring har alltid kommet naturlig for meg. Under missekonkurransen var jeg flink til å få medieoppmerksomhet, og var mer i avisen og på radio enn de andre jentene. Det ble lagt merke til, og året etter ble jeg PR- og kommunikasjonscoach for Miss Universe.
Nå skulle hun hjelpe de unge missene med å takle presset rundt konkurransen og lære dem hvordan de skulle markedsføre seg selv.
– Jeg har alltid hatt en passion for det kunsteriske, men det bor også en businesskvinne i meg. Så jeg bestemte meg for å la dansen være en lidenskap og begynte å studere eiendomsmekling ved BI.
Jaktet jobb i Miami
Brox tok førsteåret i Norge, og dro til California for å fullføre bachelorgraden. Der ble hun hekta på den amerikanske reality-serien «Million Dollar Listing Miami».
Programmet følger tre luksus-eiendomsmeklere i Miami som prøver å balansere sitt private og profesjonelle liv.
Brox lot seg raskt beundre av toppmekleren Chad Carroll, og bestemmer seg for å fullføre de to siste årene på halvparten av tiden for å komme seg så fort som mulig til Miami og søke om jobb i firmaet hans, The Carroll Group.
– Jeg dro rett og slett til Miami for å jakte på en jobb hos Chad Carroll. Jeg sende e-poster og gikk innom kontoret, men han var en vanskelig mann å få tak i. Jeg hadde egentlig gitt opp, da jeg plutselig fant løsningen.
Hun forteller om kvelden da hun lå i badekaret med et vinglass og leste en «self motivation» bok. I boken stilte de spørsmålet; har du prøvd alt?
– Jeg følte jo selv at jeg hadde det – men så kom jeg på at jeg kunne prøve å sende han en melding på Instagram. Dette var lenge før det var vanlig å «slide inn i DM'en» til folk, sier hun og ler.
I meldingen skrev hun at den store drømmen var å jobbe for han, og hva hun hadde oppnådd i California på kort tid.
– Jeg la telefonen til side, og fortsatte å lese. Plutselig lyste den. Jeg fikk svar. En uke seinere hadde jeg fått jobben.
Tilbake til Norge
Noen år senere var det arbeidstillatelsen som satte kjepper i hjulene for den tidligere missekandidaten, og til slutt hadde hun ikke noe annet valg enn å returnere til Norge.
– Jeg kom hjem noen måneder før pandemien satt i gang, så egentlig var det vel hell i uhell. I Miami hadde jeg hatt ansvaret for markedsføringen av teamet, og skjønte fort at det var flere bedrifter som trengte hjelp på nett da de måtte stenge de fysiske butikkene sine under pandemien, forteller hun.
Det begynte med at hun tilbudte seg å hjelpe venner med markedsføring, og plutselig hadde hun en liten kundegruppe. Hun gikk fra enkeltmannsforetak til AS, og ansatte etterhvert sin første kollega, Nora Fonneland Lund.
Nå har to blitt til tre, da hun nylig ansatte Vera Kristiansen Bråthen, som studerer merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania. Trioen har tydlige mål for framtiden.
– Vi drives av å skape innhold, skape vår egen hverdag, og å skape gode kundeforhold som varer. Vi skal fortsette med det vi gjør, og ambisjonen på sikt er å ansette enda flere.
– Hva er målet?
– Å omsette for ti millioner i løpet av de neste tre årene.