Andelen poster med bilder og video på LinkedIn øker med 20 prosent hvert år.

LinkedIn satser på mer visuelt innhold

LinkedIn har lansert flere nye funksjoner for visuelt innhold. Her er en oppsummering av endringene.

Publisert

LinkedIn lanserte torsdag flere nye funksjoner som skal gjøre visuelt innhold mer attraktivt og effektivt. Det kan være et smart trekk når Facebook satser på å nå TikTok-brukere, på bekostning av det profesjonelle markedet.

Plattformen forklarer endringene med at andelen poster med bilder og video øker med 20 prosent per år. Det er ingen grunn til at den veksten skal avta etter hvert som Facebook og Instagram prioriterer underholdning og kortform-video i sine nyhetsstrømmer.

Lenke på bilder og video

Den første nyheten LinkedIn lanserer er allerede tilgjengelig. Det er nå mulig å legge en klikkbar lenke oppå bilder og videoer. Dette er en nyhet som nok vil bli tatt godt imot av mange som bruker sosiale medier som salgskanal.

Tidligere måtte man velge om man ville bruke en klikkbar lenkepost med et dårlig bilde, eller legge en lenke i teksten på en bilde- eller videopost. Det siste alternativet gir mye færre klikk enn en lenkepost.

Nå kan du slå deg løs med kreative bilder og videoer, og samtidig ha en godt synlig lenke som driver trafikk til nettbutikken eller nettsiden din. Den nye løsningen er også mye mer mobilvennlig.

Klikkbare lenker er allerede tilgjengelig i mobilappen til LinkedIn.

Gjør tekster mer visuelle

Også rene tekstposter skal bli mer visuelle på LinkedIn. Fargerike bakgrunner og ulike skrifttyper vil gjøre tekstpostene dine mer synlige i nyhetsstrømmen.

Du kan bruke en av de ferdige malene, eller du kan tilpasse dem for å få ditt eget, personlige preg.

Funksjonen vil bli tilgjengelig i løpet av de nærmeste ukene.

Bilde- og videokarusell

Bildekarusell, videokarusell, eller en karusell med både bilder og video. Det blir også snart en realitet på LinkedIn. I løpet av høsten vil brukerne kunne sveipe seg gjennom bilder og videoer, slik de er vant til fra Instagram.

En bildekarusell er godt egnet til visuell historiefortelling, og åpner opp for en ny måte å kommunisere med brukerne på LinkedIn.

Med disse nye funksjonene tar nok LinkedIn mål av seg å kapre frustrerte Facebook- og Instagram- brukere, som er misfornøyd med at innholdet deres må vike plassen for underholdende Reels-videoer. Kanskje kan et mer visuelt LinkedIn bli en plattform som tiltrekker seg et bredere publikum.

LinkedIn har, med sine over 820 millioner brukere hatt en kraftig vekst i inntektene den siste tiden. Det sosiale mediet, som eies av Microsoft, har satset mye på sine betalte tjenester, samtidig som antall brukere vokser jevnt. Her i Norge er det over 1,2 millioner mennesker som oppgir at de har en konto på LinkedIn.

Powered by Labrador CMS