Closers Academy: – Som selger skal du ikke kjenne på egoistiske behov
Akademiet som skal utdanne toppselgere har startet, og spente deltakere kjenner blant annet på telefonskrekk og frykt for å mislykkes.
Tidligere i sommer skrev SALG24 om Ole-Arvid Liodden som skal utdanne tolv superselgere på 90 dager. Mandag gikk Closers Academy av stabelen, og foreløpig er det ti elever som har sikret seg plass på kurset.
Den yngste deltakeren er 19 år, og har aldri drevet med salg tidligere.
– Jeg ble tipset om dette av en venn, og siden jeg var ferdig på videregående og ikke hadde noen planer kastet jeg meg på, forteller Lenart Dreshaj til SALG24.
Han innrømmer at han tidligere har hatt fordommer mot salg og selgere.
– Jeg har tenkt at telefonselgere og dørselgere bare er noen luringer, men det har endret seg nå. Verden går ikke rundt uten kjøp og salg, og jeg tror jeg har noen egenskaper som kan passe godt i denne bransjen. Jeg er åpen, sosial, og flink til å stille spørsmål. Dessuten får jeg det stort sett som jeg vil, sier han med glimt i øyet.
Kun én kvinne
Kurskompanjong Jørgen Hylen Aasen (30) jobber med idrettsutøvere og coaching.
– Jeg har vært manisk opptatt av trening i mange år, men nå ønsker jeg å fokusere mer på hva som skal til for å ha det best mulig med meg selv. Etter en samtale med Ole-Arvid ble jeg nysgjerrig på å finne ut hva dette kurset kan bidra med, sier Hylen Aasen.
Han håper Closers Academy skal lære ham å slette gammelt tankegods, og fjerne barrierer som står i veien for ytterligere personlig utvikling og vekst.
Blant de ti kursdeltakerne er det kun én jente. Det er Signe Elisabeth Thorheim.
– Jeg er vant til å være den eneste kvinnen, og det handler nok om at jeg tør å ha høye ambisjoner. Menn er nok modigere enn mange kvinner når det gjelder å klatre karrierestigen, og det er synd.
– Synes du det er utfordrende å være den eneste kvinnelige deltakeren her?
– Nei, absolutt ikke. Jeg trives med det, men jeg må også sørge for å finne min rolle. Hvis man kun er sammen med menn kan man fort adoptere deres egenskaper. Jeg vil gå min egen vei, også er det supert å få litt maskulint input, svarer hun.
– Min største frykt
Liodden legger ikke skjul på at han gjerne skulle hatt flere jenter på kurset, og lurer på hvor de blir av?
– Det er veldig trist at det er så få jenter i salg, og det er trist at det ikke er flere kvinnelige gründere som tør å satse på seg selv. Vi trenger begge deler, og jeg vet at kvinner kan lykkes ekstremt godt i salg, sier han.
I løpet av akademiet får studentene mulighet til tjene penger ved å selge ulike nettkurs på vegne av Inspiro. De tre kursdeltakerne har blandede følelser knyttet til telefonsalg.
– Jeg har massiv telefonangst. Det er få ting som skremmer meg, men telefonen er min største frykt, forteller Thorheim.
– Helt enig. Jeg er perfeksjonist, og vil helst være feilfri første gangen jeg gjør noe. Avvisning kan fort få meg til å føle at jeg ikke får det til, og at det er noe galt med meg, skyter Hylen Assen inn.
Yngstemann er mer uredd. Han er bekymret for at kroppsspråket utgår i telefonsamtalen, og at man må prøve å lese kunden på andre måter, men sier han ser på motgang som en mulighet til forbedring.
– Egoistiske behov
– Hvordan skal du ta tak i disse utfordringene, Liodden?
– Det finnes ingen fasit i salg, men det er noen ting som fungerer bedre enn andre. Jeg tror de riktige intensjonene må være på plass. Salg handler om å hjelpe andre. Hvis du er overbevist om det, så vil ikke frykten for å bli avvist være så ille lengre, sier han og fortsetter:
– Frykten kommer hvis det er noe vi vil oppnå eller det er noe vi skal få ut av det vi holder på med. Hvis du virkelig skal hjelpe noen, så skal du ikke kjenne på egne egoistiske behov.
– Men i salgsbransjen med provisjonslønn er det vel fort gjort å ha månedslønnen i mente når man snakker med kundene?
– Selvfølgelig. Men det er da man må klare å håndtere sinnet sitt. Du må klare å snu bekymringstankene før det går for langt. Derfor skal vi jobbe mye med mental og emosjonell trening på dette kurset, svarer han.
– Det er det jeg liker med å være her. Det er ikke fokus på penger, men på hvem vi er. Salg handler om troverdighet, og troverdighet oppstår når man har troen på seg selv, sier Thorheim.