Hodejeger langer ut mot aldersdiskriminering i salgsbransjen: – Er så urimelig
Bo Sørensen forbyr fordommer knyttet til alder i rekrutteringsprosessen.
Bo Sørensen jobber med salgs- og lederrekruttering i Salesjobs. Nå er han lei av at bransjen utøver «alderisme», også kjent som aldersdiskriminering.
– Hunter, ekstrovert og sulten, er godt etablerte terminologier i salgsbransjen. Spør du en arbeidsgiver hvordan de skal skaffe selgere med disse kvalitetene, vil alder fort bli et poeng. Mange tar for gitt at 50-åringer ikke lenger er sultne og interessert i å jage salg. Det er så urimelig å anta, sier Sørensen til SALG24.
Han mener det er på tide at arbeidsmarkedet jobber dedikert med å utfordre den type holdninger, slik at vi klarer å skille mellom hva som er teori og hva som er fakta.
– Dobbelt så mye fravær
Hodejegeren refererer til hva forskning sier om aldersdiskriminering.
– At mennesker over 50 år har mer sykefravær enn de yngre medarbeiderne, stemmer ikke. Forskning viser at unge arbeidstakere har dobbelt så mye fravær som de eldre kollegaene. Det er helt logisk at unge mennesker som gjerne har små barn, også er mer disponert for sykdom.
– Men en middelaldrende selger som får mye høyere lønn basert på ansiennitet, må vel da levere mye mer enn en ung selger for å være lønnsom?
– Det er både riktig og feil på samme tid, for det er viktig å ta med i regnskapet at den yngre selgeren sannsynligvis vil bytte jobb i løpet av fem år – og da må kostnader forbundet med en ny rekrutteringsprosess tas med i det samlede regnskapet.
Sørensen mener det er en kjent risiko i bransjen at yngre medarbeidere søker nye utfordringer med jevne mellomrom.
– Det er sjeldent vi som jobber med rekruttering ser CV-er hvor unge mennesker har vært i en bedrift i mer enn fem år. Det er en trend i bransjen som tyder på man sidestiller suksess med et evig jag etter nye utfordringer for å oppnå personlig vekst.
– Må avkrefte alt
Han mener fordommene knyttet til alder er godt etablert, og at beskyldningene om svekket evne til å løse utfordringer, samt liten endringsvilje i et digitalt skifte, er urettferdig.
– Jeg har selv hatt gleden å være salgsleder for flere ansatte over 60 år, og må avkrefte alt det ovennevnte. Resultatene som ble levert var godt over budsjett, problemløsningsevnene var store, og hvilte ofte på en bred og variert salgsbakgrunn.
Sørensen mener det er på tide at vi slutter å forhåndsdømme på bakgrunn av alder, kjønn, livssyn og etnisitet.
– Vi kjører ofte personlighetstester og kunnskapstester på våre kandidater, og det er faktisk helt umulig å estimere alder på et menneske basert på den informasjonen, sier han og avslutter:
– Personlige egenskaper henger ofte sammen med hvorvidt du lykkes i salgsbransjen. Og det er ingenting som tilsier at man plutselig endrer personlige kvaliteter bare fordi man blir noen år eldre. Endringsvilje har ingen alder.